Hoe kan ChatGPT recruitment ondersteunen?

ChatGPT is een chatbot die op verschillende manieren kan worden gebruikt in recruitmentprocessen. Hoewel ChatGPT een geautomatiseerd programma is kan het ook worden ingezet in processen die vallen binnen het zogenaamde mensenwerk. Recruitment is een voorbeeld van een proces dat draait om mensen en communicatie tussen verschillende personen. Een recruiter werft en selecteert personeel voor vacatures die open staan bij een of meerdere opdrachtgevers. Een recruiter is iemand die veel gebruik maakt van netwerken maar ook veel gegevens moet verwerken. Hierbij kun je denken aan informatie die de recruiter kan aantreffen op cv’s, motivatiebrieven, sollicitatiebrieven maar ook in functieprofielen, assessments en vacatures van opdrachtgevers. De doelstelling van een recruiter is het maken van een optimale match (overeenstemming) tussen wat een opdrachtgever vraagt van een kandidaat en wat de kandidaat zelf zoekt in een functie of vacature.

Ondersteuning voor recruiters vanuit ChatGPT

ChatGPT kan recruiters op verschillende manieren ondersteunen. Hieronder volgen een aantal voorbeelden waarop deze chatbot als extra tool kan worden ingezet in het recruitmentproces.

  1. Beoordelen van kandidaten. Doormiddel van het screenen van cv’s motivaties en sollicitatiebrieven kan ChatGPT als het ware een voorselectie maken voor de recruiter. ChatGPT kan namelijk worden gebruikt om bepaalde begrippen uit een cv te filteren en deze vergelijken met de informatie die in een vacature is beschreven.
  2. Vacatureteksten optimaliseren: ChatGPT kan worden gebruikt om een vacaturetekst te schrijven. Deze teksten zullen echter vrij strak en zakelijk zijn geformuleerd omdat deze chatbot niet in staat is om een bepaalde sfeer of emotie in de tekst naar voren te laten komen. Een vacaturetekst die door ChatGPT is geschreven zal daarom in de praktijk nog wel gecontroleerd moeten worden op inhoud, grammatica en op schrijfstijl. Recruiters kunnen de teksten na controle en aanpassing gebruiken op wervingskanalen.
  3. Automatische reacties plaatsen: ChatGPT kan worden gebruikt om een automatische reactie te geven aan kandidaten die bijvoorbeeld hun sollicitatie hebben ingediend. Doormiddel van een automatische reactie kan de kandidaat worden bedankt voor de sollicitatie. Dat kan bijvoorbeeld door een bevestigingsmail op te stellen die vervolgens naar de kandidaat kan worden verzonden. Ook kan ChatCPT worden gebruikt om antwoorden te geven aan kandidaten via de chat.
  4. Creëren van content: ChatGPT kan naast het schrijven van vacatures ook worden ingezet om andere teksten te schrijven. Hierbij kun je denken aan blogs, nieuwsberichten, whitepapers en persberichten. Deze informatie kan worden gebruikt in de communicatie op de arbeidsmarkt.
  5. Marktanalyse en trends: ChatGPT kan worden gebruikt om een analyse uit te voeren op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt. Hierbij kan worden gekeken naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de trends. Er kan antwoord gegeven worden op salarisniveaus, aantal vacatures, aantal beschikbare kandidaten maar ook op de bedrijven die actief zijn in de markt.
  6. Concurrentie analyse: ChatGPT kan informatie bieden over de manieren waarop andere recruiters personeel werven. Hierbij kan worden gekeken naar de manier waarop concurrenten hun vacatures online zetten en welke methoden ze inzetten om personeel te werven. Doormiddel van deze analyses kunnen recruiters nuttige informatie krijgen om zelf een wervingsplan op te zetten.
  7. Promoten van organisatie: ChatGPT kan doormiddel van berichten een bedrijf promoten bij potentiële kandidaten.

Kanttekeningen bij ChatGPT in recruitmentproces

Hoewel ChatGPT een interessant middel is om recruiters te ondersteunen zal deze chatbot nooit recruiters kunnen vervangen. Zeker in een krappe arbeidsmarkt moeten recruiters creatief met kandidaten omgaan en juist dat is één van de aspecten die niet uitgevoerd kan worden met ChatGPT. Dit programma kan alleen informatie gebruiken en vergelijken. Het reproduceert als het ware gegevens die eerder zijn geproduceerd. ChatGPT kan daarom iemand niet begeleiden met zijn of haar loopbaan. Er is geen mogelijkheid om empathie te tonen en daadwerkelijk mee te denken met mensen. Daarnaast is het zo dat veel mensen inmiddels ChatGPT kennen en herkennen. Dat betekent dat sollicitanten ook in de gaten krijgen wanneer ze met een chatbot communiceren of met een echte recruiter die bereid is om tijd en aandacht te investeren.

In een tijd waarin de banen voor goed opgeleide mensen voor het oprapen liggen is een persoonlijke maatwerk benadering voor veel sollicitanten wenselijker dan een zielloze, geautomatiseerde benadering. Wil je als recruiter echt een verschil maken op de arbeidsmarkt? Wees dan overtuigd van jezelf en zorg er voor dat je authentiek en eerlijk overkomt richting de kandidaten waarmee je in contact komt. Oprechte interesse en een creatieve geest die in mogelijkheden denkt is voor veel sollicitanten in deze geautomatiseerde markt zeer welkom. Uiteraard kun je CahtGPT wel gebruiken om informatie te analyseren en de basis van vacatureteksten en nieuwberichten te schrijven.