Hoe kan een uitzendbureau flexwerkers werven?

Het werven van flexwerkers kan op verschillende manieren door een uitzendbureau gebeuren. Hierbij kun je denken aan het gebruik van internet maar ook het gebruik van eigen databanken, kennissenkringen en netwerken. Het werven van personeel voor vacatures is echter lang niet altijd makkelijk. Dat kan te maken hebben met de complexiteit van de vacature maar ook met de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom moeten uitzendbureaus en detacheringsbureaus vaak verschillende wervingsbronnen aanboren.

Hieronder staan een aantal voorbeelden van wervingskanalen voor flexwerkers. We onderscheiden digitale wervingskanalen die via internet plaatsvinden en meer persoonlijke wervingskanalen. We beginnen met de digitale wervingskanalen omdat deze tegenwoordig steeds intensiever worden gebruikt:

Digitale wervingskanalen:

  • Het plaatsen vacatures op de website van de uitzendonderneming
  • Plaatsen van vacatures op externe websites zoals jobboards.
  • Vacatures delen via sociale media zoals Twitter, Facebook, Instagram en andere netwerken.
  • Gebruik maken van job aggregators dit zijn soort zoekmachines voor banen
  • Plaatsen van wervingsfilmpjes op internet.

Persoonlijke wervingskanalen

  • Samenwerken met scholen en regionale opleidingsinstituten.
  • Een netwerk opbouwen met gemeenten, UWV en andere instanties waar werklozen en werkzoekenden terecht kunnen komen.
  • Raadplegen van eigen bestand aan (oud) inschrijvingen.
  • Werknemers vragen om zelf collega’s aan te brengen, dit wordt ook wel “member-gets-member” genoemd.
  • Het houden van informatiedagen bijvoorbeeld op scholen en banenmarkten.

SPAM verbod

Hoewel een gedreven recruiter, intercedent of headhunter verschillende middelen ter beschikking heeft om personeel te zoeken dient er ook rekening te worden gehouden met de privacy van personeel en werkzoekenden. Er zijn vanuit de AVG verschillende kaders geboden waaraan men zich moet houden bij het benaderen van potentiële kandidaten. Dat betekent dat je zonder toestemming van mensen niet zomaar iedereen kunt benaderen. Voor meer informatie kun je de artikelen raadplegen over de AVG en SPAM verbod op internet.