Wie helpen bedrijven aan personeel in 2024?

Het komende jaar zal het tekort aan personeel waarschijnlijk alleen maar verder toenemen. Dat heeft ook de directeur van de werkgeversvereniging AWVN bekend gemaakt in de media. De vraag is echter wie de bedrijven gaan helpen aan het vinden van personeel. Vaak werden hiervoor uitzendbureaus en headhunters ingeschakeld. Echter hebben deze organisaties vaak de keuze om kandidaten bij meerdere opdrachtgevers voor te stellen. Over het algemeen zijn deze organisaties commercieel ingesteld en stellen ze daarom de kandidaten voor aan de hoogste bieders. Daarbij verliezen deze intermediairs vaak de belangen van de werkzoekenden maar ook die van de opdrachtgevers uit het oog. Het bemiddelen van personeel vereist veel kennis van bedrijfsprocessen en bedrijfsculturen. Daarom lijkt er een nieuwe tendens plaats te vinden op de arbeidsmarkt.

Corporate recruiters

Bedrijven nemen de verantwoordelijkheid voor het werven en selecteren van personeel weer volledig op zich. Dat doen ze door het aannemen van recruiters. De vacatures voor corporate recruiters nemen toe in Nederland. Een corporate recruiter zoekt specifieke kandidaten voor het bedrijf waarvoor deze recruiter is aangesteld. Deze recuiters hebben de mogelijkheid om zich te verdiepen in hun eigen organisatie en kunnen daardoor heel gericht op zoek gaan naar kandidaten. Echter kunnen corporate recruiters aan hun kandidaten meestal geen andere vacatures voorleggen aan hun kandidaten dan de vacatures die bij hun bedrijf open staan.

HR en marketing

Naast corporate recruiters worden vaak ook HR afdelingen en marketingafdelingen ingezet om kandidaten te vinden en bedrijven te promoten in de media. Daardoor kunnen meer kandidaten in contact komen met bedrijven. Juist die contacten zijn van groot belang voor het zoekbereik. Een groter zoekbereik zorgt er voor dat meer kandidaten enthousiast kunnen worden over bedrijven. Bovendien kan positief nieuws over bedrijven ook aantrekkingskracht uitoefenen op de arbeidsmarkt. Berichten over bedrijven die groeien, hun machinepark uitbreiden of prachtige projecten en opdrachten hebben binnengehaald zijn natuurlijk schitterend voor de public relations maar ook voor de werving.

Eigen personeel

Een belangrijke groep die vaak vergeten wordt zijn de eigen medewerkers die al bij het bedrijf werken. Personeel kan in persoonlijke netwerken een enorme invloed uitoefenen op de arbeidsmarkt. Als personeelsleden prachtige reviews schrijven op internet of foto’s plaatsen over projecten die ze succesvol hebben afgerond zal dit de interesse wekken van andere mensen. Vooral foto’s waarin de gezelligheid onder collega’s duidelijk naar voren komt hebben effect. Tegenwoordig kijken steeds meer werkzoekenden niet alleen naar producten maar ook naar de sfeer en cultuur onder collega’s. Uiteraard wordt deze sfeer voor een groot deel door de collega’s zelf bepaald. Echter kan een bedrijf wel faciliteren in het uitdragen van deze sfeer op internet en sociale media. Daardoor kunnen meer mensen de keuze maken om met een bedrijf contact op te nemen. Doormiddel van acties kunnen eigen personeelsleden beloond worden van het aanbrengen van nieuwe collega’s.