Uitzendorganisatie USG People meld vrijdag 31 juli 2015 dat ze de winst en omzet in het tweede kwartaal van 2015 heeft zien groeien. USG People verwacht dat deze positieve ontwikkeling in de rest van 2015 kan worden voortgezet. In alle landen waar USG actief is nam de vraag naar (tijdelijke) arbeidskrachten toe. Dit was zowel het geval bij grotere bedrijven als bij kleinere bedrijven. USG People heeft verschillende merken in de uitzendwereld zoals Start People, Unique, Unique Technicum en USG enginering. Deze diversiteit aan merken zorgt er voor dat USG People een groot marktaandeel heeft en daarnaast elke marktsegment met een specifiek merk kan bewerken.
Winst voor USG People
Vrijdag melde USG dat de totale omzet in het tweede kwartaal van dit jaar ongeveer 618,6 miljoen euro is. Die winst is 6 procent hoger dan de winst die het bedrijf in 2014 heeft behaald. De ebita, oftewel het bedrijfsresultaat, verbeterde met ongeveer 25 procent en kwam op 19,4 miljoen euro. De nettowinst van USG People kwam op 5 miljoen euro. Daar stond het bedrijf in 2014 nog 2 miljoen euro in de min.
In Nederland en België nam de omzet vorig kwartaal toe met 9 procent per werkdag. Hierdoor steeg de omzet in Nederland voor de uitzendorganisatie aanzienlijk in het tweede kwartaal. Deze groei kwam bovenop de 3,7 procent groei die in het eerste kwartaal werd gerealiseerd. Ook in Frankrijk en Duitsland nam de groei van USG toe. In Frankrijk was er sprake van een groei van 6 procent en in Duitsland 5 procent. USG People merkte hierbij op dat ze het in die landen beter deed dan haar concurrenten.
USG People is positief over de toekomst
Bestuursvoorzitter Rob Zandbergen benoemde in een toelichting dat de marktomstandigheden zich gunstig blijven ontwikkelen in de landen waar USG People actief is. Volgens USG is de aanhoudende groei in de uitzendbranche ook in de maand juli zichtbaar. Dit geeft de organisatie vertrouwen dat ook in de rest van 2015 een groei kan worden gerealiseerd.
Reactie van Technisch Werken
De uitzendbranche maakt een groei door. Het economisch herstel in Nederland en andere delen van Europa blijkt direct merkbaar in deze sector. Hierdoor bewijst de uitzendbranche wederom een graadmeter te zijn voor de economie. Dat is niet verwonderlijk want veel bedrijven die voorzichtig uit een economisch dal opkrabbelen kiezen er voor om de pieken in de productie op te vangen met tijdelijk personeel. Uitzendkrachten met veel ervaring in een specifiek vakgebied zijn voor bedrijven noodzakelijk om meteen in te kunnen springen op de ontwikkelingen in de markt. Tijd voor het inwerken van personeel is er nauwelijks.
Daarom vertrouwen bedrijven de professionele werving en selectie van geschikte arbeidskrachten toe aan uitzendbureaus. Het blijkt dat met name specialistische uitzendbureaus de personeelsvraagstukken van bedrijven goed begrijpen en daar effectief op in kunnen spelen met de levering van vakkrachten. De diversiteit in specialisaties binnen USG People zorgt er voor dat verschillende marktsegmenten doelgericht door ervaren intercedenten kunnen worden voorzien van ervaren personeel. Klanten, ook wel inleners genoemd, zetten daardoor steeds vaker hun personeelsaanvragen bij USG uitzendbureaus uit waardoor die uitzendorganisatie haar omzet, winst en marktaandeel ziet groeien.