Nederlands uitzendbedrijf USG People wordt in 2016 overgenomen door Japans Recruit

Op dinsdag 22 december 2015 werd door het Nederlandse uitzendbedrijf USG People bekend gemaakt dat ze een overnamebod heeft ontvangen van de Japanse branchegenoot Recruit. Het bedrijf Recruit is bereid om 17,50 per aandeel USG te betalen. Daarmee stelt ze aandeelhouders een premie van 31 procent op de slotkoers van maandag in het verschiet.

In totaal biedt Recruit 1,6 miljard euro op USG. Uitzendonderneming USG People is in 1972 opgericht en is een bekende speler op de uitzendmarkt in Nederland. Nadat deze uitzendonderneming autonoom in Nederland is gegroeid werd USG ook actief in België. In 1997 vond de beursgang van USG People plaats. Onder USG vallen verschillende ‘merken’ uitzendbureaus zoals Start People en Unique.

Door de omvang en strategie van USG en het feit dat USG actief is in de Europese markt is deze uitzendonderneming aantrekkelijk voor Recruit. Daarom heeft Recruit een bod uitgebracht. Het bestuur en de commissarissen van USG ondersteunen het bod van de Japanse onderneming. Oprichter en tevens grootaandeelhouder Alex Mulder heeft zijn belang in het bedrijf (19,8 procent) al toegezegd. In het tweede kwartaal van 2016 verwacht USG de overname af te ronden.

Recruit
Het bedrijf Recruit is een uitzendonderneming die is opgericht in 1960. In totaal heeft dit bedrijf 32.000 interne werknemers in dienst. Recruit bemiddelt tijdelijke krachten in drie operationele segmenten: staffing, hr-media en marketingmedia. Recruit is zeer ondernemend ingesteld en innovatief. Het bedrijf heeft de capaciteiten en de ambitie om wereldwijd een sterke groei door te maken in de komende jaren. Op de lange termijn heeft Recruit de strategie om in de wereld de meest geïntegreerde hr service provider te worden. In 2020 wil Recruit de ”meest vooraanstaande uitzendgroep ter wereld” zijn.

Recruit in de Europese markt
Recruit is niet alleen in Japan aanwezig. Het bedrijf is ook actief in de Verenigde Staten, Australië en het Verenigd Koninkrijk. Eind 2015 is Recruit nog niet actief op het Europese contingent.  Er is daardoor geografisch geen overlap tussen de uitzendmerken die onder USG vallen en de activiteiten van Recruit. Om die reden hoeven er geen grote wijzigingen te worden doorgevoerd in de organisatiestructuur van USG People.  Volgens USG-topman Rob Zandbergen zal USG in haar huidige vorm blijven bestaan. Ook de merken, die door USG Star brands worden genoemd, blijven bestaan. Het bedrijf Recruit gelooft net als USG People in een multibrandstrategie en in het ondernemerschap van het management van de verschillende brands op lokaal niveau. De bedrijfscultuur van USG People past daardoor heel goed bij de bedrijfscultuur van Recruit volgens Rob Zandbergen.

Het management en het Europese hoofdkantoor blijven in Almere. Voor Recruit is de overname van USG People interessant omdat USG People al actief is in verschillende Europese landen. De landen waar USG People op dit moment, eind 2015, actief is zijn Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Door de overname van USG People heeft het Japanse Recruit een springplank naar de Europese uitzendmarkt.