Een ecolabel voor de luchtvaartsector zou er voor moeten zorgen dat consumenten een duidelijk inzicht krijgen in de CO2 emissie van vliegtuigen. Er zijn voor woningen, apparaten en consumentenelektronica al energielabels. Deze zouden er ook voor de luchtvaartsector moeten komen. Op die manier kunnen consumenten ook de CO2 emissie meenemen in een beslissing om wel of niet voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij te vliegen.
Door het energielabel voor de luchtvaartsector zouden consumenten kunnen kiezen voor de schoonste vlucht of de vlucht die het minste milieubelastend is. Doordat consumenten milieubewust kunnen kiezen kan ook de luchtvaartsector een nieuwe impuls krijgen om te verduurzamen. Dit heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) geschreven in een rapport dat maandag 25 mei 2020 gepubliceerd is. In de studie Op de groene toer die door het kennisinstituut van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn tien opties in kaart gebracht om de CO2-uitstoot van vliegen terug te brengen. Het KiM heeft in het rapport genoteerd: “Kansrijke opties zijn ecolabels en inzetten op minder vaak, minder ver en niet vliegen”.