De Nederlandse luchtvaartsector is één van de meest vervuilende sectoren van het bedrijfsleven. De sector heeft echter de ambitie om de milieuvriendelijkste luchtvaartsector van de wereld te worden. Daarom wil deze sector drastisch haar CO2 productie beperken. In 2030 wil deze sector haar CO2 emissie met 35 procent reduceren. Deze doelstelling is opgenomen in een actieplan van circa twintig transportorganisaties en kennisinstellingen.
Het actieplan is opgesteld door verschillende partijen, waaronder Schiphol, KLM, de TU Delft, VNO-NCW en de NS. Deze organisaties hebben op woensdag 3 oktober 2018 een plan aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Dit plan bevat verschillende adviezen waarmee de luchtvaarsector gestimuleerd zou moeten worden om minder vervuilende vliegtuigen in te zetten. Daarbij worden een aantal opties genoemd zoals hogere luchthavengelden rekenen voor vervuilers. Dit staat ook in het regeerakkoord. Een dergelijke extra belasting is op dit moment van toepassing voor het lawaai dat vliegtuigen produceren.
De luchtvaartsector hoopt met de plannen een duidelijk beeld te schetsen van hun ambities op het gebied van duurzaamheid. De plannen zorgen echter niet voor heel veel verandering volgens verschillende organisaties. Zo zijn milieuorganisaties niet onder de indruk van de plannen. Milieuorganisatie Greenpeace doet de voorgestelde maatregelen af met de term “business as usual met een klein groen strikje eromheen”. Ook directeur Sijas Akkerman van Natuur & Milieufederatie Noord-Holland is niet onder de indruk. Volgens de directeur staan in het plan acties die toch al zouden worden doorgevoerd. Dat heeft Akkerman aangegeven in de krant NRC. Daarin staat ook dat hij het plan veel te weinig vind voor het behalen van de nationale doelstelling om 49 procent CO2 uitstoot te besparen ten opzichte van 1990.