In het eerste kwartaal van 2016 zag autofabrikant Renault haar omzet met 12 procent stijgen. Hierdoor kwam de omzet uit op 10,5 miljard euro. Het aantal auto’s dat werd verkocht steeg met 7,2 procent. Met name in Europa ging het goed met Renault. In de Europese automarkt heeft het autoconcern een grote slag gemaakt. In Latijns-Amerika en Rusland zijn er echter tegenvallende verkoopcijfers. Dit werd donderdag 21 april 2016 bekend gemaakt. In het eerste kwartaal van 2016 werden ongeveer 9 procent meer auto’s verkocht.
Daarmee wordt duidelijk dat de verkoop in Europa ongeveer twee procent meer is toegenomen dan de stijging in het gemiddelde verkooppercentage van de wereld. Vooral de nieuwe modellen Espace, Kadjar en Talisman van Renault blijken het goed te doen op de automarkt. Het vertrouwen van Renault neemt toe in de automarkt. De markt trekt volgens het autoconcern aan en daardoor zal Renault naar eigen verwachting in Europa meer auto’s verkopen dan het eerder werd geraamd.
Reactie van Technisch Werken
De automarkt trekt aan, dat merkt niet alleen het automerk Renault. Het gaat over het geheel wel goed met de automarkt in Europa. De economie trekt aan en de werkgelegenheid neemt toe. De verkoop van auto’s zorgt er voor dat het beter gaan met de Europese auto-industrie. Deze industrie heeft het heel lastig gehad de afgelopen jaren tijdens de economische crisis. Nu Europese consumenten weer meer kunnen en willen besteden neemt de autoverkoop weer enorm toe. Als de aanschaf van een nieuwe auto werd uitgesteld tijdens de economische crisis dan wordt nu dikwijls besloten om toch nog tot aanschaf over te gaan. Daardoor stijgen de verkoopaantallen alsnog.