Autofabrikant Daimler heeft meer auto’s verkocht in het eerste kwartaal van 2016. Dit kwam vooral doordat er meer auto’s werden verkocht van het merk Mercedes-Benz dat onder Daimler valt. De omzet van Daimler ging omhoog maar de winst van het bedrijf viel tegen. Daarnaast was er sprake van nadelige wisselkoerseffecten. In het eerste kwartaal van 2016 werden door het autobedrijf 683.900 auto’s verkocht. Dat is zeven procent meer dan in dezelfde periode in 2015. Van het merk Mercedes-Benz werden 496.800 auto’s verkocht. Dit aantal is acht procent hoger dan in dezelfde periode in 2015.
De omzet van het bedrijf was gestegen naar 35 miljard euro. Dit is een stijging van ongeveer twee procent op jaarbasis. Als de wisselkoersen gelijk blijven komt de omzetgroei op vier procent. De nettowinst daalde echter naar 1,4 miljard euro. Volgens Daimler kwam deze daling door de kosten van de introductie van de nieuwe Mercedes E-Klasse.
Dieter Zetsche de topman van Daimler geeft aan dat de resultaten van Daimler in de loop van 2016 zullen verbeteren. Dan zullen de investeringen ook worden terugverdient. In bedrijf heeft namelijk veel kosten gemaakt tijdens het ontwikkelen en introduceren van nieuwe automodellen. Het bedrijf Daimler verwacht dat er in 2016 wel sprake zal zijn van een duidelijke verkoopgroei. De omzet zal daarnaast ook toenemen en er zal daardoor een beter bedrijfsresultaat ontstaan ten opzichte van 2015.
Reactie van Technisch Werken
Eerder maakte Renault al bekend dat haar verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 2016 zeer positief zijn ten opzichte van de verkoopcijfers van hetzelfde kwartaal in 2015. Nu maakt ook Daimler positieve resultaten bekend. De positieve tendens is dus niet merkgebonden in de auto-industrie. Veel merken zien in de markt een opleving van de autoverkoop. Per merk kan het resultaat wel verschillen. Dit heeft maken met de segmenten waar de automerken zich op richten bijvoorbeeld: gezinsauto’s of auto’s in het luxe-segment. Niet alle autotypes zijn even populair er werden bijvoorbeeld meer auto’s verkocht van Mercedes-Benz door Daimler. Uiteindelijk bepaald de klant.