Het gaat in 2016 niet goed met de autoverkoop ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit het aantal autoverkopen in de eerste negen maanden van dit jaar. In deze periode zijn totaal 285.355 nieuwe auto’s verkocht in Nederland. Ten opzichte van 2015 is dit een daling van 5,2 procent. Deze cijfers komen naar voren uit een publicatie van marktonderzoeksbureau Aumacon.
Aumacon
Deze marktonderzoeker maakte tevens bekend welke automerken het beste worden verkocht. Hierbij staat het automerk Volkswagen nog steeds bovenaan. Daarnaast deden ook de automerken Opel, Renault, Peugeot en Ford het goed op de automarkt. In 2016 is de autoverkoop moeizaam tot ontwikkeling gekomen. Het eerste kwartaal van dit jaar verliep al slecht. Dit heeft voor een groot deel te maken met het wegvallen van de subsidieregeling voor extra zuinige auto’s. De bijtelling hiervan is namelijk minder gunstig als in 2015. Daarom werden in 2015 vrij veel auto’s verkocht. Vooral aan het einde van het jaar 2015. Dit had echter tot gevolg dat het eerste kwartaal van 2016 weer een behoorlijke daling liet zien in de autoverkoop. Kwartaal twee van 2016 vertoonde een stijging maar het derde kwartaal liet echter weer een daling in de autoverkoop te zien.
Ontwikkelingen op de automarkt
Het gaat nog niet goed met de automarkt in Nederland. Dat is jammer maar het is voor een groot deel aan het beleid van de overheid te danken, of beter gezegd te verwijten. De overheid moet zuinige auto’s ook financieel aantrekkelijk maken door subsidie en een lage bijtelling. Mensen kiezen toch vaak voor de auto die het voordeligste is. Het is echter wel goed nieuws dat veel auto’s zuiniger worden. Het aantal automerken dat elektrische auto’s gaat ontwikkelen en produceren neemt toe. Zelfs Volkswagen ziet de ontwikkeling van elektrische auto’s als een belangrijk speerpunt voor het bedrijf. Volkswagen zal wel moeten. Elektrisch rijden wordt populair en het autobedrijf zou wel elektrische auto’s moeten gaan produceren om haar koppositie te behouden in Nederland en Europa.