Autoadvertenties moeten duidelijker vanaf november 2016

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft aan dat de totaalprijs van auto’s duidelijker in advertenties moet worden vermeld. Op dit moment is er nog veel onduidelijkheid over de exacte prijs voor consumenten. Dit komt omdat er vaak bij de aflevering van de auto nog afleveringskosten of rijklaarkosten worden berekend door de autoverkopers. Deze kosten komen op de prijs die in de advertentie staat vermeld waardoor de daadwerkelijke prijs van een auto hoger is.

Consumenten houden vaak geen rekening met afleveringskosten en rijklaarkosten. Omdat deze kosten in de praktijk vaak honderden euro’s bedragen is de auto in de praktijk dikwijls behoorlijk duurder dan de prijs in de advertentie. De Autoriteit Consument & Markt wil dat er duidelijkheid ontstaat en dat de totaalprijs van auto’s wordt vermeld in advertenties. De kosten voor het rijklaar maken moeten uiterlijk op 1 november 2016 zijn opgenomen in de advertentieprijs voor auto’s volgens de ACM.

Volgens de ACM is het wettelijk verplicht om alle onvermijdbare en voorzienbare kosten in de prijs te verwerken. De organisatie merkt echter op dat het lang niet altijd en overal gebeurd. Autobedrijven moeten vanaf 1 november duidelijk een totaalprijs benoemen van een auto anders krijgen ze vanaf die datum een boete als ze tegen de lamp lopen. Volgens de ACM-bestuursvoorzitter Fonteijn moeten consumenten voor de advertentieprijs de auto uit de showroom kunnen rijden.

Reactie van Technisch Werken
Consumenten moeten van te voren goed weten waar ze aan toe zijn als ze een auto kopen. Sommige autobedrijven rekenen afleveringskosten van honderden euro’s daardoor wordt een auto alsnog een flink stuk duurder. Voordat men een auto gaat bekijken moet men precies weten wat een auto kost. Als men dat niet weet dan komt men later voor een negatieve verassing te staan en dat is jammer. Goed dat de ACM hier tegen wil optreden.