PostNL laat 22.000 zonnepanelen plaatsen op sorteercentra in 2016

PostNL is een bedrijf dat in Nederland bekend is vanwege het bezorgen van briefpost en pakketten. Het bedrijf heeft landelijk een aantal sorteercentra waar de post wordt gesorteerd zodat deze de juiste bestemming kan krijgen. PostNL wil haar bijdrage leveren aan de verduurzaming van Nederland. Daarom gaat het bedrijf 22.000 zonnepanelen laten plaatsen op de daken van negentien sorteercentra. Door dit te doen wordt PostNL een van de grootste producenten van elektriciteit uit zonnepanelen in Nederland. Dit maakte het dagblad Trouw donderdag 2 juni 2016 bekend.

Voor het plaatsen van de zonnepanelen heeft PostNL het energiebedrijf Eneco in de arm genomen. Eneco gaat de zonnepanelen voor de sorteercentra van PostNL leveren. Inmiddels is al begonnen met het plaatsen van zonnepanelen. Op een sorteercentrum in Hoorn zijn bijvoorbeeld al 1.160 panelen geplaatst. PostNL is van plan om in 2016 ook zonnepanelen te laten plaatsen op de andere sorteercentra van het bedrijf.

Zonnestroom
De elektriciteit die wordt opgewekt doormiddel van zonnepanelen wordt ook wel zonnestroom genoemd. Een andere term is groene stroom maar die term wordt in een breder verband gebruikt. De term groene stroom wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor elektrische energie die wordt opgewekt door windmolens en waterkrachtcentrales. Zonnestroom maakt duidelijk wat de oorsprong is van deze groene energie.

De zonnepanelen die op de daken van de sorteercentra van PostNL worden geplaats gaan jaarlijks voor ongeveer 4,8 miljoen kilowattuur aan groene stroom produceren. Dit aantal kilowattuur aan elektrische stroom is vergelijkbaar met het verbruik van 1.500 huishoudens per jaar. PostNL is daarmee nog niet CO2 neutraal want de hoeveelheid opgewekte zonnestroom is ongeveer gelijkwaardig aan veertig procent van de elektrische energie die de sorteercentra jaarlijks verbruiken.

Reactie van Technisch Werken
Dit initiatief van PostNL is uitstekend. Het bedrijf laat zien dat ze bewust kiest voor duurzaamheid. De ruimte op de daken van veel bedrijven wordt op dit moment nog niet benut en dat is jammer. Nederland moet werk maken van duurzaamheid. Er kunnen nog veel meer van dit soort mooie initiatieven worden ontplooit. Voor bedrijven zoals PostNL zijn dit ook weer investeringen die het imago alleen maar ten goede komen.