Technisch Werken

Hogesnelheidslijn moet spoedig worden voorzien van snelle treinen

Er moeten volgens de Tweede Kamer zo snel mogelijk nieuwe snelle treinen worden ingezet op de hogesnelheidslijn. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) moet volgens de Tweede Kamer samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) kijken hoe dit kan worden gerealiseerd. Dit kwam maandag 4 november 2013 naar voren in een overleg dat plaatsvond in de Tweede Kamer. In dit overleg werden plannen besproken die eerder werden gepresenteerd door de NS. Dit plannen van de NS gaan over een alternatief voor de Fyra. Het vertrouwen in de technische deugdelijkheid van de Fyratreinen is niet meer aanwezig daarom moet worden gezocht naar andere oplossingen. De Tweede Kamer wil dat deze oplossingen zo snel mogelijk worden geboden.

Volgens een kamerlid is het ambitieniveau van de NS niet heel hoog. De Thalystreinen zijn de enige treinen die op dit moment op volle snelheid rijden. Op het HSL-traject zouden pas in 2021 nieuwe treinen worden ingezet die met een snelheid kunnen rijden van tweehonderd kilometer per uur. Het ambitieniveau van de NS moet omhoog. Er moeten echter geen beloftes worden gemaakt aan de Nederlandse burgers die niet nagekomen kunnen worden.

De schadepost die de NS heeft opgelopen door het mislukte Fyraproject is al 465 miljoen. De overige kosten worden uit het infrastructuurfonds bekostigd. Het gaat hierbij om 119 miljoen euro. De Kamer reageerde verontwaardigd dat de 119 miljoen uit het Infrastructuurfonds moet worden gehaald. Dit geld had beter besteed kunnen worden. Daarnaast zou de NS ook dit bedrag moeten betalen omdat de NS in belangrijke mate verantwoordelijk kan worden gehouden met betrekking tot het drama van de Fyra. Desondanks wil minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën niet dat de NS nog meer gaat betalen. De schadepost die de NS nu al betaald is al hoog genoeg.

Reactie Technisch Werken
Wanneer een investering achteraf compleet verkeerd ingeschat is komt men voor kostenposten te staan. Het debacle van Fyratreinen is de Nederlandse geschiedenis ingegaan als één van de grootste vergissingen op het gebied van investeringen in openbaar vervoer. Het nadeel van deze mislukte investering is dat het geld nu niet meer in een ander project kan worden geïnvesteerd omdat het geld ‘weg’ is.

Een nieuw project zal voorzichtiger moeten worden voorbereid en aangepakt. Er is echter een hoop tijd verloren gegaan met de Fyra. De treinen werden veel te laat geleverd. Daarnaast werden ze ook nog gevaarlijk en technisch ondeugdelijk bevonden na verschillende onderzoeken. Dit nam met elkaar een hoop tijd in beslag. Deze tijd kan niet worden terugverdient waardoor Nederland op dit moment de hogesnelheidslijn HSL niet echt benut op de manier waarvoor deze is aangelegd.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , , , , , , ,
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!