De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat achttien snelle intercitytreinen kopen bij de Franse treinfabrikant Alstom. Deze treinen worden aangeschaft voor een treinverbinding naar Brussel. De totale aankoop heeft een waarde van ongeveer 200 miljoen euro. De nieuwe intercity’s hebben de naam ICNG-B. Deze afkorting staat voor Intercity Nieuwe Generatie – België. Dit treintype is geschikt voor treinsporen in zowel Nederland als België. Standaard hebben de ICNG-B-treinen acht wagons. Daardoor komen er in totaal meer dan achtduizend extra zitplaatsen voor passagiers beschikbaar.
De bruchte Fyra-treinen worden definitief door de ICNG-B-treinen vervagen voor de hogesnelheidsverbinding naar België. In 2012 werd de Fyra ingezet op het nieuwe traject tussen Amsterdam en Brussel. Dit gebeurde echter niet zonder problemen. Al snel werd duidelijk dat de Fyra veel technische problemen had. Na veertig dagen werd besloten om de Fyra niet meer in te zetten. In totaal heeft de NS hier een schadepost van 69 miljoen euro aan overgehouden. Vanaf 2012 worden daarom andere treinen ingezet op het traject. Deze zijn van het model Traxx. Deze treinen zullen echter de komende tijd nog op het traject gebruikt worden. uiteindelijk zullen de ICNG-B-treinen pas in 2025 op het traject van Amsterdam naar Brussel gaan rijden.