De bouw van het nieuwe vliegveld van Berlijn is in volle gang maar echt een succes kan men dit bouwproces niet noemen. Oorspronkelijk zou het vliegveld in de Duitse hoofdstad worde geopend in 2012 maar dat bleek lang niet haalbaar. Vanaf dat jaar is de oplevering al zeer vaak uitgesteld. Engelbert Luetke Daldrup de huidige baas van het nieuwe vliegveld geeft aan dat oktober 2020 een hele betrouwbare datum is voor de oplevering van het nieuwe vliegveld in Berlijn.
Het vliegveld in Berlijn zal twee verouderde luchthavens moeten ontlasten. Het gaat daarbij om de oudere luchthavens Tegel en Schönefeld. Deze luchthavens zijn nog gebouwd in de periode van de Koude Oorlog. De bouw van het nieuwe vliegveld in Berlijn heeft verschillende vertragingen gehad. Deze werden onder andere veroorzaakt door onder bureaucratische rompslomp. Verder zijn er ook technische problemen geconstateerd en is er sprake geweest van een vermeend omkoopschandaal. Alle problemen en hindernissen hebben er voor gezorgd dat het project de afgelopen jaren regelmatig van management wisselde.
Luchtvaartmaatschapppij Air Berlin die een belangrijke speler zou worden in de nieuwe luchthaven had ook te maken met problemen. Deze problemen waren dusdanig groot dat Air Berlin eerder dit jaar een faillissement had aangevraagd. Momenteel is het nog onduidelijk wat de stand van zaken is met Air Berlin. Op dit moment wil luchtvaartmaatschappij Lufthansa de rol graag van Air Berlin overnemen. Deze wens van Lufthansa stuit echter nog op Europese mededingingsregels.