De Nederlandse Spoorwegen (NS) is van plan om een investering te doen in een snellere treinverbinding tussen de Nederlandse stad Amsterdam en de Duitse stad Berlijn. Hiervoor zouden moderne snellere locomotieven moeten worden ingezet. Daarnaast is het de bedoeling dat de nieuwe locomotieven het hele traject gaan rijden. Dat betekend dat er in de toekomst geen locomotieven meer bij de grens zouden moeten worden gewisseld. Dat gebeurd nu wel en dat kost tijd. Gemiddeld kost het wisselen van locomotieven ongeveer tien minuten.
Siemens Vectron-locomotieven
De NS heeft een aanbesteding van start laten gaan. Het gaat hierbij om het leasen van twaalf Siemens Vectron-locomotieven. Op dit moment worden locomotieven van dit type al gebruikt in Duitsland en Tsjechië. Deze moderne locomotieven kunnen op een snelheid tot 200 kilometer per uur rijden. De NS zou deze locomotieven in 2019 of 2020 op het Nederlandse spoor willen inzetten. De NS heeft geen bericht gegeven over de mogelijke kosten die gepaard gaan met de aanschaf van de locomotieven.
Gemiddeld duurt een treinrit tussen Berlijn en Amsterdam op dit moment 6 uur en 22 minuten. Dat is ongeveer twee keer zo lang als de duur van een treinrit tussen Amsterdam en Parijs. De nieuwe locomotieven moeten er voor zorgen dat ook het traject Amsterdam en Berlijn korter gaat duren. Maar de NS kan niet zeggen hoeveel korter een rit naar de Duitse hoofdstad zou kunnen worden als de nieuwe locomotieven zijn ingezet.