Unilever investeert 1 miljard in verduurzamen van schoonmaakmiddelen vanaf 2020

Het bedrijf Unilever gaat 1 miljard euro investeren in het verduurzamen van haar schoonmaakmiddelen. De doelstelling van het bedrijf is dat er binnen tien jaar tijd geen fossiele brandstoffen worden gebruikt voor de productie van verschillende schoonmaakmiddelen. Het bedrijf heeft het dan onder andere over het produceren van schoonmaakmiddelen onder de merken Omo, Glorix en Robijn. Het bericht over het verduurzamen van schoonmaakmiddelen heeft het levensmiddelenconcern woensdag 2 september 2020 bekendgemaakt. Een groot aantal  schoonmaakmiddelen bestaan uit chemicaliën die zijn geproduceerd uit fossiele brandstoffen. Dat zorgt er voor dat deze stoffen ook in het milieu en water terecht. Overheden willen al dat bedrijven geen plastic en fossiele brandstoffen gebruiken.

Unilever wil er alvast voor zorgen dat het bedrijf ook in de toekomst aan de steeds strengere eisen vanuit de overheid kan voldoen. In 2030 zouden de schoonmaakmiddelen en poetsmiddelen van Unilever alleen nog maar CO2 bevatten uit hernieuwbare of gerecyclede koolstof. Zover is het echter nog niet. Tot die tijd moet er nog veel veranderen. Daarvoor is geld nodig. Unilever investeert een bedrag van 1 miljard euro. Dit bedrag komt in het Clean Future-programma. Dit programma zou er voor moeten zorgen dat het bedrijf de omslag naar duurzamere bronnen kan maken. Er zal research en development moeten worden gedaan. Deze onderzoeken zullen een deel van de investering toegewezen krijgen. Daarnaast zullen er testen worden gedaan met nieuwe materialen om uiteindelijk de nieuwe materialen toe te passen in de productieprocessen.