Nestlé investeert 2 miljard euro in duurzame plastic voedselverpakkingen vanaf 2020

Steeds meer bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid op het gebied van de plasticproblematiek. Deze problematiek ontstaat grotendeels in de verpakkingsmiddelenindustrie. Veel plastic verpakkingen zijn niet of nauwelijks recyclebaar. Dat zorgt er voor dat met elke plastic verpakking de problematiek groter wordt. Net als alle problemen moet men de plasticproblematiek bij de bron bestrijden. In dit geval betekent dat men de plasticproblemen het beste kan bestrijden op het moment dat het plastic wordt geproduceerd. Het Zwitserse Nestlé heeft plannen om een nieuwe soort plastic in te voeren voor de verpakking van haar producten.

De producent van bekende merken zoals Nespresso en Haägen-Dazs gaat hiervoor een bedrag van 2 miljard euro investeren. Dit bedrag wordt gebruikt voor de overgang van nieuw plastic naar hergebruikt plastic dat geschikt is voor het verpakken van voedingsmiddelen. Op die manier wordt geen nieuw plastic geproduceerd. Het gebruiken en verwerken van gerecycled plastic past uitstekend in de circulaire economie. De circulaire economie oftewel de kringloopeconomie is een belangrijk sterven waar overheden en bedrijven zich steeds meer op richten de laatste tijd. Nestlé had in 2018 al toegezegd dat het bedrijf er voor wil zorgen dat al het verpakkingsmateriaal van de producten te recyclen of herbruikbaar zal zijn voor 2025. Door minder plastic en recyclebaar plastic te gebruiken wil het bedrijf een bijdrage leveren aan het plasticvrij maken van het milieu en de oceanen.