Uitzenders moeten zelf mensen gaan opleiden in 2019 aldus ING

In 2019 krijgen uitzendbureaus te maken met een grote krapte op de arbeidsmarkt. Omdat er te weinig geschikte kandidaten zijn voor de vacatures op de arbeidsmarkt. Toch zijn er nog wel werklozen die op zoek zijn naar een baan. Deze groep is groot en bevat mensen met verschillende achtergrond. Steeds meer uitzendbureaus proberen werklozen doormiddel van opleidingen en ontwikkeltrajecten geschikt te maken voor het huidige vacature-aanbod op de arbeidsmarkt. Het Economisch Bureau van ING heeft afgelopen donderdag aangegeven dat uitzendbureaus er goed aan doen om meer oplossingen te bedenken voor de krapte op de arbeidsmarkt. Het bieden van opleidingen wordt als één van de meest interessante oplossingen aangeboden door de onderzoekers van ING.

Veel uitzendbureaus zijn echter al bezig met het bieden van opleidingen en complete BBL trajecten. Dergelijke trajecten worden onder andere in de techniek al toegepast om vakkrachten te ontwikkelen. In de techniek is namelijk sprake van een enorm tekort aan technisch personeel. Dit tekort is onder andere goed merkbaar in de installatietechniek en elektrotechniek. In deze sectoren is een grote werkdruk vanwege de aantrekkende bouwsector maar ook vanwege de energietransitie. Daarom vragen veel installatiebedrijven om elektromonteurs en WTB-monteurs. Uitzendbureaus in de techniek proberen in deze vraag te voorzien door het aanbieden van kandidaten in combinatie met BBL trajecten. De BBL-ers die in 2019 instromen kunnen de komende jaren worden ontwikkelt tot ervaren vakkrachten waarmee de arbeidsmarkt in de techniek in de toekomst ook geholpen is.