Uitvinder framemotoren vermoed dat framemotoren al werden gebruikt in 1998

De uitvinder Istvan Varjas heeft het vermoeden dat zijn framemotoren zijn gebruikt tijdens profwedstrijden in de wielerwereld. De uitvinder kreeg bezoek van het Amerikaanse televisieprogramma 60 minutes. Tijdens het bezoek werden door een medewerker van het televisieprogramma een aantal vragen gesteld. Zo werd ook de vraag gesteld of Varjas het vermoeden heeft dat ook professionele wielrenners de framemotoren hebben gebruikt tijdens professionele wielerwedstrijden. Daarop antwoorden Istvan Varjas dat hij vermoed dat dit is gebeurd. Ook  Jean-Pierre Verdy  een voormalig medewerker van het Franse anti-doping agentschap denkt dat framemotoren zijn gebruikt tijdens de Tour de France.

Gebruik framemotoren tijdens de Tour de France
Jean-Pierre Verdy  geeft in het programma aan dat deze motoren zouden zin gebruikt in de Tour de France van 2015. Tijdens deze Tour de France zouden volgens hem twaalf wielrenners framemotoren gebruikt hebben. Dit vermoeden zou volgens Verdy gebaseerd zijn op berichten van informanten binnen het peloton. Uitvinder Varjas geeft aan dat er ook belangstelling was binnen de wielerwereld voor zijn framemotoren. Volgens hem zijn er verschillende fietsen met een framemotor verkocht aan de beruchte dopingarts Ferrari. De heer Ferrari ontkent dat er voor hem fietsen zijn gekocht met een hulpmotor die in het frame was geplaatst. Welk geeft hij aan dat hij een fiets met een dergelijke motor heeft getest.

Verkoop framemotoren
Varjas ontwikkelt al jaren framemotoren. De eerste framemotor zou hij in 1998 al hebben verkocht. Hij wilde echter niet bekend maken wie de koper was van dit vroege model van de framemotor. Varjas verkocht de framemotoren echter niet zelf rechtstreeks. In plaats daarvan regelde een vriend de verkoop van de framemotoren aan het televisieprogramma 60 minutes liet Varjas wel een aantal bankafschriften zien waarop grote bedragen waren genoteerd. Dit maakte duidelijk dat de verkoop van framemotoren wel veel geld opleverde voor de uitvinder.

Hartslag
Door de vroege ontwikkeling van de framemotor zouden deze motoren waarschijnlijk al in 1998 zijn gebruikt in de wielersport volgens Varjas. Met de huidige methodes die worden gebruikt in de wielersport is het volgens hem echter niet goed mogelijk om framemotoren op te sporen. De methodes die de UCI toepast om framemotoren op te sporen zouden niet adequaat zijn volgens Varjas. De motoren die hij heeft ontwikkelt zijn niet te horen tijdens het gebruik van de fiets op de weg. De uitvinding van de framemotor is dusdanig vernuftig geworden dat de framemotor automatisch wordt ingeschakeld als de hartslag van de wielrenner te hoog wordt. De framemotor neemt dan een groot deel van het ‘werk’ van de wielrenner over.