Recruiters werven massaal op internet in 2023 maar is dat wel effectief?

Recruiter en recruitment zijn termen die de afgelopen jaren steeds vaker op de arbeidsmarkt gehoord en gelezen worden. Bij recruitment draait het om het werven en selecteren van kandidaten. In een tijd waarin er duidelijk sprake is van een grote vraag naar personeel en een beperkt aanbod aan beschikbare kandidaten ligt de focus van veel bedrijven en uitzendbureaus op recruitment. Een logische ontwikkeling maar over het vak recruitment wordt in Nederland vaak te eenvoudig gedacht. Een recruiter of rekruteerder is iemand die de problemen wel even zal oplossen. Hij of zij gaat de juiste kandidaat of kandidaten wel vinden voor een bepaalde vacature. Dat klinkt hoopvol maar het legt ook een druk neer bij recruitment. Vaak worden standaard oplossingen aangewend om kandidaten te vinden voor vacatures. Hierbij kun je denken aan het gebruik van sociale media, jobboards en cv-databanken. Dit is inderdaad de makkelijke weg die veel ervaren recruiters gebruiker maar ook onervaren recruiters zijn massaal actief op internet. De vraag is natuurlijk of dit allemaal wel effectief is.

CV online zetten

Werkzoekenden die overwegen hun cv online te zetten kunnen daar beter goed over nadenken. Het plaatsen van een cv op een jobboard zorgt er voor dat je, afhankelijk van je cv en loopbaanachtergrond, compleet platgebeld kunt worden. De eerste telefoontjes worden meestal gehouden met, je raad het al, recruiters. Deze recruiters zijn in dienst van een bedrijf of in veel gevallen werkzaam bij een uitzendbureau of werving en selectiebureau. Doelstelling van de recruiter is jou zo goed mogelijke enthousiasmeren voor de vacatures die de recruiter ter beschikking heeft gekregen. Dat is natuurlijk het vak van de recruiter maar is tevens ook een punt van aandacht waar je rekening mee moet houden als je actief bent op de arbeidsmarkt.

Weet wat je wilt

Het is vooral belangrijk dat een werkzoekende goed weet wat hij of zij wil gaan doen in de toekomst. Een duidelijk toekomstbeeld is prettig voor de recruiter maar ook voor de werkzoekende zelf. De recruiter weet op basis van een paar vragen of hij of zij een geschikte vacature heeft die aansluit bij het toekomstbeeld en de wensen van de werkzoekende en kan daar rekening mee houden. De werkzoekende kan met een duidelijk beeld van de toekomst een gerichte keuze maken om wel of niet op het aanbod van de recruiter in te gaan zodat er zorgvuldiger met de tijd van de recruiter en werkzoekende om wordt gegaan.

Communicatie op internet

Massaal werven op internet heeft weinig zin als recruiters niet weten wat ze zoeken en werkzoekenden niet weten wat ze willen. In plaats daarvan zouden werkzoekenden eerst hun loopbaanwensen in kaart moeten brengen door bijvoorbeeld beroepskeuzetesten te doen of doormiddel van loopbaanbegeleiding. In Nederland wordt (loopbaan) begeleiding steeds belangrijker. In het onoverzichtelijke ‘bos’ van het banenlandschap zijn er zoveel keuzes die gemaakt kunnen worden dat bijna niemand precies weet wat bij hem of haar past. Je kunt eenvoudigweg teveel kanten op, zeker nu het aanbod aan vacatures zo is toegenomen in Nederland. Bovendien zal dit aanbod aan banen zeker niet afnemen. Massaal cv’s online zetten op internet heeft dus in feite net zo weinig zin als massaal zoeken op internet naar kandidaten. Er ontstaat veel communicatieverkeer. Echter is het kenmerk van verkeer dat er een vertrekpunt is en een bestemming. Als men alleen maar blijft hangen in communicatie zonder bestemming dan worden in de reis naar een baanbestemming veel onnodige afslagen genomen.