Pokémon Go werd op 6 juli ingevoerd in de Verenigde Staten. Binnen twee weken verscheen het spel ook in Nederland. Vanaf het moment dat het beschikbaar werd is Pokémon Go 100 miljoen keer gedownload wereldwijd. In Nederland is Pokémon Go al maanden een razend populair spel dat gespeeld kan worden op de Smartphone.
Miljoenen mensen spelen Pokémon Go online terwijl ze door de stad, dorp, park of op het platte land lopen. Het spel wordt door zoveel mensen gespeeld dat het interessant wordt om het spel commercieel te benutten. Daarvoor zijn zogenoemde sponsordeals nodig. Deze sponsordeals worden gesloten met partijen die commercieel belang denken te kunnen behalen uit Pokémon Go. Dit kunnen bijvoorbeeld winkelketens zijn die met Niantic zijn overeengekomen dat er speciale Pokemons in de aangesloten winkels kunnen worden aangetroffen. Dit zou klanten die Pokémon Go spelen naar de winkel lokken.
Inmiddels heeft Niantic al een dal gesloten met McDonald in Japan. Door deze deal zijn er in Japan 3.000 restaurants van McDonald die digitaal zijn omgetoverd tot een digitale Pokémonwereld met ‘Pokéstops’ of ‘Pokemon gyms’. Niantic hoopt op nieuwe grote sponsordeals zoals deze deal in Japan. Hoe meer sponsoren worden aangetrokken hoe minder afhankelijk Niantic is van het geld dat door spelers wordt betaald. Directeur John Hanke van Niantic wil niet dat de prijzen voor bepaalde betaalde elementen omhoog gaan.
Reactie van Technisch Werk
Pokémon Go vormt voor veel mensen de oplossing om zowel te gamen als wel in de buitenlucht aanwezig te zijn. Het spel is leuk en interactief omdat je ook andere spelers daadwerkelijk op straat kunt treffen en er gesprekken mee kunt voeren. Wel is de veiligheid een belangrijk aspect waar weinig op wordt gelet. Veel spelers van Pokémon Go hebben vooral aandacht voor het scherm van hun Smartphone en zien daardoor geen gevaar om hun heen. Vooral in druk verkeer kan dat voor problemen zorgen. Daar moeten goede oplossingen voor gevonden worden want er zijn al ongelukken gebeurd. Voor engineers een leuke uitdaging om een technische oplossing te bieden.