Omzet uitzendbranche fors gestegen eerste kwartaal 2018

De zakelijke dienstverlening heeft in het eerste kwartaal van 2018 een behoorlijke omzetgroei doorgemaakt. In de eerste drie maanden van 2018 steeg de omzet 7,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Dit bericht werd bekend gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op vrijdag 1 juni 2018. Daarbij merkte het statistiekbureau op dat het vooral goed gaat met de uitzendbranche in Nederland.

Uitzendbureaus doen het goed
Uitzendbureaus hadden een omzetstijging van gemiddeld 12 procent en dat is fors. Deze omzetstijging is het sterkste in een periode van ruim twee jaar voor de uitzendbranche. Bovendien was ook de groei in de omzet voor de uitzendbranche groter dan de omzetgroei in het laatste kwartaal van 2017. Dat maakt duidelijk dat de uitzendbranche een stijging laat zien tussen 2017 en 2018. Ook over het tweede kwartaal zijn uitzendbureaus optimistisch.

Werk vinden via uitzendbureau
De uitzendbranche merkt dat verschillende sectoren in Nederland meer behoefte hebben aan personeel. Uitzendbureaus krijgen vaak vacatures van opdrachtgevers wanneer de arbeidsmarkt aantrekt. Daardoor kunnen uitzendbureaus meer personeel gaan werven op de arbeidsmarkt. Veel werkzoekenden gaan via een uitzendbureau aan de slag. In een turbulente arbeidsmarkt vormen uitzendbureaus vaak belangrijke factoren die vraag en aanbod bij elkaar brengen.

Technisch uitzendbureau
Veel uitzendbureaus zijn gespecialiseerd in een bepaalde sector. Zo zijn er VCU uitzendbureaus die zich richten op de technische arbeidsmarkt en bouw. Juist in deze sectoren is de vraag naar personeel toegenomen. De energietransitie en de nieuwbouwprojecten zorgen er voor dat er steeds meer installatiemonteurs en elektromonteurs nodig zijn. Daarnaast zijn er ook meer lassers, onderhoudsmonteurs en constructiebankwerkers nodig in de werktuigbouwkunde en de metaaltechniek. Deze vacatures komen allemaal bij technische uitzendbureaus en reguliere uitzendbureaus terecht.

Uitzenduren

Wanneer uitzendbureaus er in slagen om een uitzendkracht aan een baan te helpen dan zorgt dit er voor dat het aantal uitzendbureau toeneemt. Een toename in het aantal uitzenduren betekent ook een toename in de omzet en marge van het uitzendbureau. Veel uitzendbureaus ervaren nu echter dat het tekort aan kandidaten en sollicitanten een probleem gaat vormen bij het invullen van de vacatures van opdrachtgevers.