Het nieuwe navigatiesysteem dat is ingebouwd in politieauto’s werkt onvoldoende. Agenten die dit navigatiesysteem gebruiken om hun bestemming te bereiken hebben regelmatig last van fouten. Dit maakte het AD bekend in een nieuwsbericht. Door de fouten in het navigatiesysteem zou kostbare tijd van de agenten verloren gaan.
Fouten in het navigatiesysteem
De fouten in het navigatiesysteem zijn divers. Zo geeft het systeem bijvoorbeeld onlogische routes aan om een bestemming te bereiken. Daarnaast lopen de schermen ook regelmatig vast waardoor agenten moeten wachten op een volgende verkeerssituatie op het scherm, Dat kost tijd. Verder schakelt de navigatie automatisch uit wanneer men de bestemming heeft bereikt. Ook wanneer men per ongeluk de bestemming voorbij rijd schakelt de navigatie uit en kan men niet meer zien waar men precies moet wezen. Een ander groot probleem is dat het navigatiesysteem geen rekening houdt met een maximale snelheid. De kortste route wordt daardoor meteen als de snelste route beschouwd. Men kan echter door woonwijken en winkelstraten lang niet zo snel rijden als op de autosnelweg. Daardoor krijgen agenten soms onlogische routes op het scherm van hun navigatie.
Eerst problemen oplossen
Het nieuwe navigatiesysteem werd in 2015 in de politieauto’s aangebracht. Vanaf het moment van de invoering van het systeem werden door politieagenten klachten geuit. In totaal zijn er meer dan 200 klachten geregistreerd. De politievakbond ANPV heeft bijvoorbeeld houdt zich onder andere bezig met het registreren van deze klachten. Tegen het einde van 2016 verwacht men dat het nieuwe navigatiesysteem in meer dan 2000 politiewagens zal zijn geplaatst. De vakbond wil echter dat eerst de problemen met het systeem worden opgelost voordat men verder gaat met het inbouwen daarvan.