Bodemonderzoeker Fugro heeft nog steeds te maken met lastige marktomstandigheden op de offshore olie- en gasmarkt. Dit heeft er voor gezorgd dat er bij het bedrijf banen gaan verdwijnen. De lage olieprijs zorgt er voor dat veel bedrijven in de olie- en gasindustrie besluiten om minder boringen te verrichten. Het aantal offshoreprojecten neemt af en dat merken verschillende bedrijven in de petrochemie. Ook Fugro merkt de gevolgen en zal maatregelen moeten nemen.
In de eerste zes maanden van 2017 daalde de omzet van het bedrijf met 14,5 procent naar 774 miljoen euro. Het verlies van Fugro kwam uit op 96,4 miljoen euro. Dat is aanzienlijk minder verlies ten opzichte van min van 202,1 miljoen euro een jaar eerder.
Paul van Riel de topman van Fugro kan naar eigen zeggen geen voorspellingen doen over het moment waarop het bedrijf daadwerkelijk zover in de problemen komt dat er noodmaatregelen genomen moeten worden. Het vierde kwartaal is volgens het bedrijf moeilijk voorspelbaar op het gebied van resultaten. De weersomstandigheden zijn ook van invloed op de resultaten van het bedrijf. De topman zei wel dat de tweede helft van 2017 ”significant beter” zal zijn dan de eerste jaarhelft.
Slechte markt
Het personeelsbestand zal helaas ook de gevolgen merken van de slechte marktomstandigheden. In 2017 wordt het totale personeelsbestand van Fugro geschat op 10.000 mensen wereldwijd. Honderden personeelsleden hebben de afgelopen jaren hun baan verloren. De topman hoopt dat het aantal banen dat in 2017 geschrapt zal worden beperkt zal blijven. Uiteindelijk zal de afname in het aantal projecten in de olie en gas er voor zorgen dat er straks een inhaalslag zal moeten worden gemaakt.
Fugro zal echter niet wachten op dit omslagmoment in de markt. Op dit moment haalt Fugro ongeveer 40 procent van haar omzet uit activiteiten die niet direct gerelateerd zijn aan de olie-en gasmarkt. Zo heeft het bedrijf ook divisies die zich richten op infrastructuur en bouw. Ook windmolenparken op zee zijn voor het bedrijf een belangrijke afnemer. Fugro blijft daar op inzetten en er worden in die segmenten wel betere resultaten geboekt.