Duitsland doet geen onderzoek naar software Tesla in 2016

De regering van Duitsland ontkent dat er een onderzoek wordt gedaan naar een ongeautoriseerde software-update van Tesla. Dit heeft persbureau Reuters bekend gemaakt. Wel zou er volgens het bericht worden gekeken naar eventuele ‘technische problemen’ die men toevallig zou ontdekken. Volgens het Duitse ministerie kan dit echter formeel geen onderzoek genoemd worden.

Eerder hadden bronnen van Der Spiegel gemeld dat Tesla een software-update uitbracht voor zijn stuurhulpprogramma. Dit had de autoproducent gedaan zonder de Duitse autoriteiten te informeren. Doordat de Duitse inspectiediensten niet op de hoogte waren gebracht van de software-update konden deze de veiligheid van de update niet controleren. Een woordvoerder van het Duitse ministerie gaf aan dat er geen onderzoek naar de software-update is uitgevoerd. Wel word er momenteel informatie verzameld.

Kort geleden werd bekend gemaakt dat er in Amerika een dodelijk verkeersslachtoffer is gevallen door het rijden met een zelfrijdende Tesla. De Tesla waarmee dat gebeurde had een functie die vergelijkbaar is met een automatische piloot in een vliegtuig. Deze automatische piloot moet door de bestuurder zelf worden ingeschakeld. Daarna rijd de Tesla zelfstandig met behulp van sensoren.  Toch geeft Tesla aan dat de bestuurder zelf ook zijn zintuigen bij de weg moet houden. Het is onduidelijk of de bestuurder van de desbetreffende Tesla dat ook heeft gedaan.

Tesla vindt het ongeluk zeer tragisch maar maakte wel duidelijk dat zelfrijdende auto’s in de praktijk nog veiliger zijn dan menselijke bestuurders. Voor Tesla is Duitsland een belangrijke automarkt. Tesla-CEO Elon Musk noemde Duitsland in 2015 voor de verkoop van Tesla de één na belangrijkste markt. De Verenigde Staten staan voor Tesla op de eerste plaats als her gaat om de verkoop van haar auto’s.

Reactie van Technisch Werken

Het is logisch dat de overheid van een land haar burgers wil beschermen tegen ondeugdelijke auto’s en softwaresystemen die het zelfrijden van auto’s mogelijk maken. Meestal gaat men intensieve onderzoeken pas uitvoeren als er daadwerkelijk al slachtoffers zijn gevallen. Het is goed om op voorhand al een beeld te krijgen van de deugdelijkheid en veiligheid van auto’s. Alleen zorgt de officiële aanduiding dat men onderzoek doet naar bepaalde auto’s er vaak voor dat een automerk onbetrouwbaar overkomt.

Men doet immers alleen maar een onderzoek als er wat aan de hand is toch? Deze redenering zorgt er voor dat veel journalisten erg voorzichtig moeten zijn als ze aangeven dat er gekeken wordt nasr technische problemen en veiligheidsaspecten van auto’s en andere voertuigen. Pas als er een gegronde reden is voor een onderzoek zal men ook bekend maken dat er een onderzoek wordt uitgevoerd en zal men boven ook aangeven waarom het onderzoek zo belangrijk is.