Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft maandag 22 juni 2020 cijfers bekend gemaakt over de consumentenuitgaven tijdens de lock-down. Uit deze cijfers komt een beeld naar voren dat de consumentenuitgaven vooral aan het begin van de lockdown zijn gedaald. Het gaat daarbij om een algehele daling in de consumentenuitgaven. Er werd bijvoorbeeld fors minder geld uitgegeven aan brandstof en aan luxe producten. Daarnaast werd wel meer geld besteed aan bijvoorbeeld toiletpapier en levensmiddelen. Het vertrouwen van consumenten in de economie was in de maand april 2020 aanzienlijk gedaald.
De negatieve berichten in de media zorgden er voor dat veel mensen bang werden. In eerste instantie is angst niet een effectieve sfeer om leuke en luxe dingen te kopen. Geen wonder dat er minder auto’s werden verkocht en ook minder vakanties werden geboekt. Mensen gingen meer sparen en probeerden op hun kosten te letten. In juni neemt het vertrouwen van consumenten weer iets toe. Dat zorgt er voor dat er meer uitgaven plaatsvinden en de economie aantrekt. Dat heeft ook een positief effect op de werkgelegenheid en de arbeidsmarkt die langzaam maar zeker uit een dal omhoog krabbelen.