Het vertrouwen van Nederlandse consumenten is gedaald in februari 2019. Deze daling zorgde er voor dat het consumentenvertrouwen voor het eerst in vier jaar tijd negatief is geworden. Consumenten denken minder positief over de economische situatie. Daarnaast zijn consumenten ook minder breid om grote uitgaven te doen voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of een woning.
Het consumentenvertrouwen is in februari uitgekomen op min 2. Dat werd bekendgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Er zijn volgens het statistiekbureau in Nederland meer pessimistische consumenten dan optimistische consumenten. De afgelopen maanden is het vertrouwen van consumenten steeds verder gedaald. Inmiddels is het consumentenvertrouwen op het laagste niveau beland sinds de maand februari van 2015.
Ondanks het lage consumentenvertrouwen hebben consumenten in december 2,3 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Er werd volgens het CBS vooral meer geld besteed aan voedingsmiddelen en auto’s. Hoewel het consumentenvertrouwen is gedaald ligt het consumentenvertrouwen nog altijd iets boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Dit gemiddelde vertrouwen van consumenten ligt namelijk op min drie.