Consumenten zijn in Nederland minder positief gestemd. In januari 2019 is het consumentenvertrouwen opnieuw gedaald. Het is inmiddels de zesde maand op rij waarin het consumentenvertrouwen achteruit is gegaan. Januari is overigens de sterkste daling genoteerd op dit gebied in zeven jaar tijd volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze maand daalde het vertrouwen van consumenten met maar liefst acht punten. Daardoor kwam het totale consumentenvertrouwen uit op 1. De koopbereidheid van consumenten is lager geworden en ook het economisch klimaat wordt minder positief gewaardeerd.
Consumenten hebben nu zes maanden achter elkaar minder vertrouwen gehad in de economie. Ondanks deze nieuwe scherpe daling in het consumentenvertrouwen ligt het vertrouwen van consumenten in de economie nog boven het gemiddelde cijfer op dit gebied van de afgelopen twintig jaar. Dat cijfer staat namelijk op min drie. De hoogste stand van het consumentenvertrouwen werd bereikt in januari 2000. Toen kwam het consumentenvertrouwen uit op 36 punten. Het dieptepunt op dit gebied werd bereikt in maart 2013 toen het consumentenvertrouwen op min 41 terecht kwam.