ACM: 20.000 huishoudens kregen te weinig geld voor terugleveren stroom tot 2020

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben twintigduizend huishoudens door een rekenfout twee jaar lang te veel geld betaald voor hun energie. Dit werd dinsdag 21 juli 2020 door de ACM in de media gebracht. Volgens het bericht van de ACM kregen de genoemde huishoudens in twee jaar tijd gemiddeld 60 euro te weinig voor het terugleveren van stroom.

De energieleveranciers werden door de ACM gewezen op de fout. Toen dat gebeurde reageerden de energieleveranciers direct. Ze zijn bereid om een bedrag van in totaal ongeveer 1,2 miljoen euro terug te betalen aan de gedupeerde huishoudens. Volgens de energieleveranciers zouden de huishoudens inmiddels het bedrag al hebben ontvangen. Consumenten die het bedrag nog niet hebben ontvangen kunnen het spoedig verwachten.

Volgens de ACM hadden de consumenten die te weinig geld hadden ontvangen voor het terugleveren van elektrische stroom een storing in hun elektriciteitsmeter. Daar worden zogenaamde slimme meters voor gebruikt. Deze berekenen de hoeveelheid elektrische energie die wordt opgenomen en teruggeleverd. De hoeveelheid energie die wordt teruggeleverd aan het energienet wordt tegen betaling afgenomen. Dat betekent dat de teruggeleverde energie van de energierekening wordt afgetrokken.

Door de storing in de slimme meters hebben mensen te weinig geld teruggekregen. Dit gebeurde omdat er een monteur van de energieleverancier bij de mensen thuis kwam om de storing te verhelpen. Daarbij werd ook een controle uitgevoerd. Tijdens deze controle werden fouten gemaakt in de opname van de energiemeter. Daardoor kan een rekening te hoog uitvallen.