Autopilot Tesla deed aandacht bestuurder verslappen in 2016

In mei 2016 kwam de 40-jarige Amerikaan Joshua Brown om het leven tijdens een auto-ongeluk met een Tesla. In de Tesla maakte deze automobilist gebruik van de zelfrijdfunctie Autopilot van Tesla. Het Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) heeft onderzoek gedaan naar dit incident en heeft de conclusie getrokken dat de dodelijke crash met de Tesla deels te wijten zou zijn aan de zelfrijdfunctie Autopilot. Deze conclusie is nu online gezet. In de komende weken zal het onderzoek volledig worden gepubliceerd.

De semi-zelfrijdfunctie Autopilot van Tesla is niet volledig verantwoordelijk voor het incident. Waarschijnlijk heeft Brown waarschuwingen van de Autopilot genegeerd. De automobilist is daarom ook medeschuldig aan het incident. Bestuurders hoeven niet veel in te grijpen als Autopilot aanstaat. Daardoor kan de aandacht van bestuurders bij de weg en het verkeer verslappen. De bestuurder zou echter geconcentreerd moeten blijven omdat Autopilot slechts een semi-zelfrijdfunctie is en niet volledig alle functies van een bestuurder overneemt. NTSB geeft aan dat Tesla er voor moet zorgen dat de bestuurder geconcentreerd blijft als de semi-zelfrijdfunctie wordt gebruikt.

Tesla geeft aan dat de Autopilot “significant veiliger is” dan menselijke bestuurders. Hierbij verwijst Tesla naar een onderzoek dat door de overheid is gedaan. Uit dit onderzoek komt naar voren dat het gebruik van Autopilot er voor zorgt dat de kans op een ongeluk kleiner wordt.