Technisch Werken

‘Vasteklantboete’ op gas, elektriciteit en telecom voor miljoenen niet-overstappers in 2020

De vasteklantboete is een benaming voor het voordeel dat consumenten mislopen als ze niet overstappen van energieleverancier, zorgverzekeraar of telecomprovider. De mensen die niet overstappen betalen uiteindelijk meer voor hun producten en diensten. Het verschil tussen de bedragen die vaste klanten betalen en overstappers kan oplopen tot 1.000 euro op jaarbasis. Dit komt naar voren uit een onderzoek van vergelijkingssites Pricewise en Independer. Deze organisaties hebben het onderzoek uitgevoerd op verzoek van het AD.

Er zijn verschillende groepen consumenten die niet overstappen. Uit het onderzoek komt naar voren dat met name ouderen, mensen met een laag inkomen en mensen met een lagere opleiding vaak lang vaste klant blijven bij een energieleverancier. Zij gaan niet ieder jaar op zoek naar een gunstiger aanbod. Daardoor worden de rekeningen die ze betalen voor gas, elektriciteit en zorg op den duur veel hoger dan wanneer ze zouden zijn overgestapt. Overstappen loont geven veel consumentenorganisaties aan maar veel mensen vinden het spannend. Tijdens het onderzoek hebben de vergelijkingssites gekeken naar gegevens van meer dan een miljoen consumenten. Daaruit kwam naar voren dat vooral hoogopgeleide vijftigplussers goed zijn in het speuren naar de beste deals voor hun energie, telefoon, internet, hypotheek en verzekeringen.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!