Technisch Werken

Rotterdamse haven wil positie als wereldhaven ook na 2015 behouden

De haven van Rotterdam is een haven van wereldformaat. Toch zijn er in Europa verschillende havens die sterk in opkomst zijn. Voorbeelden van deze havens zijn de haven van Antwerpen en de haven van Hamburg. Deze havens worden door Rotterdam gezien als concurrerende havens. Daarom willen bedrijven in de haven van Rotterdam dat er wat wordt gedaan om de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven te verbeteren. De bedrijven hebben het hierbij over een zogenoemd ‘Deltaplan’.

Directeur Bas Janssen van koepelorganisatie Deltalinqs benoemde dit in een interview dat dinsdag 14 juli 2015 in Het Financieele Dagblad is gepubliceerd. Al vanaf de jaren tachtig heeft Nederland een speciaal beleid. Dit beleid is gericht op ‘mainports’ Rotterdam en Schiphol. Deze ‘mainports’ worden gezien als belangrijke transportknooppunten. Volgens directeur Janssen hebben deze mainports echter een nieuwe impuls nodig.

Door de herstellende economie van Nederland lijkt alles goed te gaan. Hierdoor bestaat de kans dat men geen prioriteit geeft aan het investeren in de mainports. Dit is echter onverstandig volgens directeur Janssen. De bestendigheid van het economische herstel is namelijk onzeker. Er bestaat een risico op gemakzucht volgens hem. Het imago van de haven Rotterdam is beter geworden maar er is nog weinig sprake van hoogwaardige werkgelegenheid in de haven. Hierin moet verandering komen volgens de directeur. Verder moeten de knelpunten in de spoorverbinding worden opgelost.

Reactie van Technisch Werken
De haven van Rotterdam is belangrijk voor Nederland. Via deze haven worden veel producten en grondstoffen doorgevoerd naar de rest van Europa. Daarnaast worden ook veel goederen getransporteerd naar andere werelddelen. Nederland heeft altijd veel in deze haven geïnvesteerd omdat de haven van groot belang is voor de inkomsten van Nederland. Ons land verdient namelijk verhoudingsgewijs veel met de transportsector. Dit lijkt een zekere inkomstenbron maar schijn bedriegt. Overal in de wereld zien andere landen dat er veel verdient kan worden met grote havens.

Daarom zijn verschillende landen enorme investeringen aan het doen om hun havens uit te bereiden. Nederland lijkt zich nog nauwelijks bewust van de opkomende concurrentie. Toch wordt er wel geïnvesteerd in bijvoorbeeld de Maasvlakte maar deze investeringen vallen in het niet bij andere landen zoals China die hun havengebieden kilometers kunnen uitbreiden. Nederland is hiervoor misschien ook wel te klein. Maar daar moeten we ons niet bij neerleggen. Het is wel belangrijk dat Nederland zich ook meer gaat ontwikkelen in de maakindustrie. Dan wordt de afhankelijkheid van de transportsector minder.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws