Autofabrikant Volkswagen heeft net als verschillende andere autoproducenten het elektrische rijden tot een belangrijk speerpunt gemaakt in haar beleid. Net als andere automerken is ook Volkswagen er van overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is. Volkswagen wil op dit gebied voortvarend te werk gaan en wil uiterlijk in 2030 van al haar driehonderd automodellen een elektrisch aangedreven variant hebben. Dit is een ambitieuze doelstelling die alleen bereikt kan worden met een forse investering. Dat gaat Volkswagen daarom ook doen met een bedrag van 20 miljard euro. Dit bedrag wordt gebruikt voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.
Investering in elektrisch rijden
Daarnaast investeert Volkswagen ook nog eens 50 miljard euro in de ontwikkeling voor de benodigde batterijen. Dit werd bekend gemaakt door Volkswagentopman Matthias Müller. Door deze investering en de focus op het elektrisch rijden wil Volkswagen haar imago verbeteren. Dit imago heeft een behoorlijke deuk opgelopen door het schandaal dat ook wel het dieselschandaal wordt genoemd of de sjoemelsoftware affaire. Dit schandaal draaide om de manipulatie van testgegevens van dieselauto’s. De topman geeft hierover het volgende bericht: ”We hebben de boodschap ontvangen en gaan aan de slag. De transformatie in onze sector is onstuitbaar en wij zullen die transformatie aanvoeren.”
Elektrisch rijden is geen keuze
Het lijkt nu zo dat de ontwikkeling richting het elektrische rijden volledig wordt aangestuurd door het autobedrijf zelf maar dit is echter niet geheel juist. Ten eerste worden de Europese richtlijnen strenger en zullen autofabrikanten daar wel gehoor aan moeten geven. Daarnaast zijn er wereldwijd verschillende landen die de focus hebben gelegd op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Zo heeft China eerder deze week al bekend gemaakt om het gebruik van fossiele brandstof-voertuigen af te bouwen. Ook Frankrijk en Groot-Brittannië hadden dit eerder bekend gemaakt. Elektrisch rijden is daarom niet alleen een keuze het zal ook een verplichting worden. Door tijdig met deze ontwikkeling mee te gaan kunnen autoproducenten het initiatief nog een beetje aan hun kant houden en dat is goed voor hun imago.