Ongeveer vijf jaar geleden werd door de overheid het zogenaamde thuiswerkadvies ingevoerd. Dit advies werd ingevoerd omdat de kans op een besmetting met het coronavirus kleiner zou zijn als mensen thuis gingen werken. Het thuiswerken was vooral iets dat van toepassing was voor kantoorpersoneel in Nederland. Veel bedrijven voerden deze maatregel in om er voor te zorgen dat personeel zo goed mogelijk beschermd was tegen de effecten van het virus. Doordat deze maatregel werd ingevoerd veranderden ook roosters en de planning van bedrijven. Dit leek in eerste instantie een tijdelijke verandering. Al spoedig werd duidelijk dat huiswerken het “nieuwe normaal” is geworden. Veel mensen die thuis werken gingen niet meer volledig terug naar kantoor. In plaats daarvan bleef het thuiswerken een onderdeel uit maken van het rooster. Inmiddels hebben veel werknemers de mogelijkheid om zelf een thuiswerkdag in te voeren of zelfs meerdere thuiswerkdagen per week.
De bedrijfsvoering van veel organisaties is hierop aangepast. De technologie is bovendien ook veel verder gevorderd. Doordat thuiswerken tijdens de coronapandemie een nieuwe vorm van werken werd is ook de technologie hierop aangepast. Het is inmiddels mogelijk om vanaf een vliegveld of in de trein te werken. Zo wordt de tijd van werknemers effectief benut. De wereld is aan het veranderen. Bedrijven werken met flexibele werkplekken en werknemers hebben vaak thuis ook kantoormeubelen en andere materialen om ergonomisch verantwoord thuis te werken. Er zijn echter ook bedrijven die personeel dwingen om meer naar kantoor te komen. Bedrijven zoals Amazon zijn daar een voorstander van. Het is echter wel duidelijk dat werknemers bij veel bedrijven meer mogelijkheden om werk en privé op elkaar af te stemmen.