Personeelstekorten en crisis zorgen voor dure kerstpakketten van werkgevers in 2021

Werkgevers in Nederland hebben de grootste moeite om nieuw personeel te werven voor openstaande vacatures. Daarnaast is het behouden van personeel voor veel bedrijven ook een uitdaging. Bedrijven doen er daarom alles aan om personeel te vriend te houden. Dat blijkt ook uit het budget dat ze beschikbaar stellen voor kerstpakketten en andere cadeaus tegen het einde van het haar.

Er zijn verschillende bedrijven die profiteren van de vrijgevigheid van werkgevers. In een gesprek met NU.nl hebben marktleiders Makro Kerstpakketten en Sligro aangegeven dat de gemiddelde prijs van een kerstpakket dit jaar hoger ligt dan ooit tevoren. Niet alleen het bedrag per kerspakket ligt hoger ook het aantal kerspakketten ligt hoger dan vorig jaar. Verder gaat een deel van het beschikbare budget voor een kerstborrel nu juist geïnvesteerd worden in een kerstpakket. Dat heeft ook een effect op de waarde van het kerstpakket. Kerstpakketten zijn 2021 groter en vaak ook luxer.

Kerstpakketten kunnen meer opleveren dan de kosten. Dat komt omdat een kerstpakket de binding met het personeel kan vergroten. Vooral aan het einde van het jaar is het geven van een kerstpakket een mooi gebaar richting het personeel. Er spreekt waardering uit en het is bovendien ook tastbaar in plaats van een bedrag aan eindejaarsuitkering.