ING: onzekerheid over belastingen remt verkoop elektrische auto’s in 2024

De overheid wil graag dat er meer elektrische auto’s worden verkocht. Deze doelstelling kan echter alleen effectief worden behaald als er meer duidelijkheid komt over de belastingen die verbonden zijn aan het bezit en gebruik van elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn vanwege de omvangrijke accupakketten aanzienlijk zwaarder dan brandstofvoertuigen. Door dit hogere gewicht zouden eigenaren van elektrische auto’s jaarlijks tot ongeveer 500 euro meer moeten betalen aan belastingen ten opzichte van dieselauto’s of benzine-auto’s. Dit hebben de economen van de ING bank bekend gemaakt.

Het opladen van elektrische auto’s

De economen hebben ook benoemd dat het kostenvoordeel van elektrische auto’s ook samenhangt met de mogelijkheden om op het werk of thuis de auto’s op te laden. Het voordelig laden van elektrische auto’s is natuurlijk heel wenselijk. Wanneer mensen zonnepanelen op het dak hebben geplaatst kan elektrische stroom worden opgewekt en worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen. Ook dynamische stroomprijzen kunnen, mits ze effectief worden gebruikt, voor een kostenbesparing zorgen.

Onzekerheden

Echter moet het natuurlijk wel mogelijk zijn om zonnepanelen te plaatsen en elektrische voertuigen aan huis op te laden of bij bedrijven. Aangezien het stroomnet in sommige streken van Nederland overbelast is kan men niet overal zomaar zonnepanelen plaatsen en oplaadpunten voor elektrische voertuigen aanbrengen. Er zijn in Nederland nogal wat onzekerheden waardoor consumenten afwachtend zijn op het gebied van de aanschaf van elektrische voertuigen. Daarnaast heeft de overheid de afgelopen jaren meerdere malen subsidies verstrekt en belastingvoordelen gegeven en deze vervolgens weer ingetrokken na een bepaalde periode. Daardoor is het voor de langere termijn lastig om te beoordelen of de aanschaf van een elektrische auto voordelig is of niet.