Ruim 10.000 banen verdwijnen bij Volkswagen vanaf 2016 door productie elektrische autos

Volkswagen heeft kort geleden de beslissing genomen om net als vele andere toonaangevende automerken over te gaan op de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. De transitie van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden naar de productie van elektrische auto’s gaat naar verwachting veel banen kosten bij Volkswagen. Dit maakte Karlheinz Blessing de directeur van personeelszaken bij de Volkswagen Group bekend. Hij gaat uit van een getal met vijf cijfers als hij het heeft over het aantal ontslagen dat zal vallen door de transitie. Volgens de directeur personeelszaken zullen gedwongen ontslagen waarschijnlijk niet nodig zijn. Hij maakte dit nieuws bekend in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Volgens Volkswagen zijn de bij de productie en assemblage van de nieuwe elektrische auto’s minder mankrachten nodig ten opzichte van de productie van auto’s die uitgerust zijn met verbrandingsmotoren. De effecten voor de werkgelegenheid bij de autobouwer zijn groot. De komende tien jaar verwacht het bedrijf 25.000 banen te schrappen. Dit zal echter worden gerealiseerd door natuurlijk verloop. De komende jaren zullen verschillende oudere werknemers met pensioen gaan. Volkswagen zal ook voor de ontwikkeling van elektrische auto’s toeleveranciers nodig hebben. De ondernemingsraad van Volkswagen wil echter dat Volkswagen ook meer onderdelen zelf gaat produceren. Dit is goed voor het behoud van banen. Als voorbeeld worden productie van accu’s genoemd.

De OR van Volkswagen wil dat deze productie in eigen beheer door Volkswagen wordt gedaan. Er is over dit idee nog geen definitieve beslissing genomen door het bestuur van Volkswagen. Volgens de heer Blessing is het voor een beslissing hierover belangrijk dat men van te voren weet hoe belangrijk de batterijsystemen  gaan worden in de productieketen die het bedrijf zal moeten opbouwen voor de productie van elektrische Volkswagens.