Fintech is een benaming die wordt gebruikt voor financieel technische bedrijven maar ook voor financieel technische ontwikkelingen. Een belangrijk en herkenbaar voorbeeld van fintech is het digitaal bankieren. Steeds meer Nederlanders regelen online hun bankzaken. Dat heet het Algemeen Dagblad donderdag 28 december 2017 geschreven. Niet alleen het reguliere betalingsverkeer wordt digitaal gedaan ook het afsluiten van hypotheken en andere complexere financiële producten wordt vaker via internet gedaan. Klanten voeren gesprekken met bankmedewerkers via een webcam en voeren zo een oriënterend gesprek over de hypotheek. In 2016 deed een kwart van de mensen mee aan dit soort gesprekken.
Hypotheek afsluiten via internet
Ook bankieren via een app neemt toe. De ASN en SNS bank hebben gemerkt dat het gebruiken van de mobiele app in een jaar tijd is toegenomen met vijftien procent. Rabobank is echter de grootste hypotheekverstrekker van ons land. Deze bank merkt echter ook dat internetbankieren toeneemt en dat ook op het gebied van hypotheken meer gebruik wordt gemaakt van internet. Zo wordt volgens een woordvoerder van de Rabobank “massaal” gebruik gemaakt van het online Hypotheekdossier van de bank.
Werkgelegenheid
Fintech en de bijbehorende automatisering heeft echter ook een keerzijde. De persoonlijke gesprekken die worden gevoerd met consumenten verdwijnen steeds meer naar de digitale snelweg. Dat is wellicht sneller maar ook minder persoonlijk. Daarnaast kunnen banken door de fintech ontwikkelingen ook met minder personeel dezelfde hoeveelheid omzet en marge behalen. Om die redenen hebben verschillende banken de afgelopen jaren in totaal tienduizenden werknemers moeten ontslaan. Volgens de ABN Amro-topman Kees van Dijkhuizen zou de klantentevredenheid hier niet onder lijden. Hij geeft in het AD aan dat het weleens sneu is om te zeggen maar klanten zijn tegenwoordig meer tevreden dan vroeger.
Consumentenbond en fintech
De effecten van fintech op de consumententevredenheid wordt ook gemonitord door organisaties die opkomen voor de belangen van consumenten zoals de Consumentenbond. Deze organisatie heeft een onderzoek gedaan onder 11.000 Nederlanders. Hieruit blijkt dat de banken in Nederland met hun online-service gemiddeld een 8 of hoger scoren. Daarnaast krijgen banken voor hun algemene service gemiddeld tussen een 7,2 en een 7,6.
Persoonlijk contact verdwijnt door automatisering
Het persoonlijk contact tussen de medewerker van de bank en de consument verdwijnt langzamerhand door de automatisering die voortvloeit uit de fintech-ontwikkelingen. Vooral ouderen zouden een persoonlijk contact wenselijk vinden met de bankmedewerker. Ouderen zouden dit persoonlijk contact wensen omdat ze financiële producten vaak te complex vinden of omdat ze internet en online diensten niet vertrouwen of niet veilig vinden.
Hoewel dit de algemene indruk is komt er uit sommige onderzoeken ook naar voren dat ouderen steeds beter kunnen omgaan met internet en online betaaldiensten. Het lijkt er op dat ouderen steeds meer wennen aan het regelen van bankzaken via internet. Een bepaalde groep zal echter altijd een persoonlijk contact prefereren. De banken die ook open staan voor de ‘traditionele aanpak’ kunnen daardoor rekenen op veel dankbaarheid van oudere klanten. Automatisering is voor veel mensen een interessante ontwikkeling maar niet iedereen is even enthousiast over de ontwikkelingen die voortvloeien uit fintech.
Fintech in de toekomst
Fintech zal ook vanaf 2017 belangrijk zijn voor de financiële sector. Banken en andere financiële instellingen zullen steeds meer van hun diensten en processen automatiseren. Daarnaast zullen er ook meer startups ontstaan in de fintech sector. Een startup is een jong technologisch bedrijf dat zich bezig houdt met moderne technologische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer startups actief in de fintech-sector. Dat komt omdat er veel geld bespaard kan worden in de automatisering van de bedrijfsprocessen. Naast digitaal bankieren kan men nog veel meer verwachten van fintech.