Elon Musk mag Hyperloop-tunnel van New York naar Washington D.C boren vanaf 2017

De Hyperloop, zo moet de nieuwe hogesnelheidstrein heten die Tesla- en SpaceX-CEO Elon Musk wil aanleggen tussen New York City en Washington D.C. aanleggen. De Hyperloop moet door het bedrijf The Boring Company worden aangelegd onder de grond. Daarvoor moet dit bedrijf een grote tunnel aanleggen. Elon Musk had op Twitter aangegeven dat hij verbale toestemming heeft ontvangen van de Amerikaanse overheid om deze tunnel aan te leggen. De steenrijke innovator Musk is ook eigenaar van The Boring Company die de tunnel moet aanbrengen. Er is echter nog geen officiële toestemming aan Musk gegeven. Hij verwacht echter wel spoedig deze officiële toestemming van de Amerikaanse overheid te krijgen.

Hyperlooptunnel in Amerika
De tunnel moet langs verschillende steden worden aangelegd en loopt van New York via de steden Philadelphia en Baltimore naar de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. wat de eindbestemming is van de Hyperloop. Deze innovatieve trein moet in de tunnel een snelheid bereiken van gemiddeld 1.200 kilometer per uur. Dit zorgt er voor dat de gehele rit ongeveer 29 minuten gaat duren aldus de heer Musk. Dat is aanzienlijk sneller dan een auto die er ongeveer 4 uur over doet om via de snelwegen de gewenst afstand te behalen. Een trein doet over hetzelfde traject meer dan tweeënhalf uur. Ook een vliegtuig is langzamer dan de Hyperloop en doet over de reis bijna een uur. De vliegtijd is dus langer dan de reistijd met de Hyperloop. Daarom zou de Hyperloop wel eens een belangrijk vervoersmiddel voor de toekomst kunnen vormen.

Stations voor Hyperloop
Er moeten echter wel stations worden aangelegd zodat passagiers in de Hyperloop kunnen instappen. De Hyperloop-tunnel kan worden bereikt doormiddel van een station dat in elk stadscentrum op het traject zal worden gebouwd. Dit station moet doormiddel van een toegangslift worden bereikt. De steden New York en Washington D.C. liggen ongeveer 350 kilometer uit elkaar. Als men de stops meerekent van de twee tussenliggende steden dan zou de tunnel een kleine 400 kilometer lang moeten worden.

Langste treintunnel ter wereld
Wanneer deze Hyperlooptunnel daadwerkelijk onder de grond wordt aangebracht dan is dit een wereldwijd record. Op dit moment is de Gotthard-basistunnel in Zwitserland de langste treintunnel ter wereld. Die tunnel is met 57 kilometer lengte veel kleiner dan de beoogde lengte van de Hyperloop-tunnel. De bouw van de Gotthard-basistunnel heeft echter ongeveer zeventien jaar geduurd. Het is onduidelijk hoe lang de bouw van de Hyperlooptunnel zal duren.