Duitse industrie heeft last van namaakproducten in 2017

De industrie in Duitsland heeft steeds meer last van Chinese nepartikelen die via interner worden verkocht. Zo worden nepartikelen onder andere via Alibaba en andere internetwarenhuizen verkocht aan klanten wereldwijd. De Duitse organisatie van apparatenbouwers heeft van haar leden gehoord dat 28 procent van hen in het afgelopen jaar nepproducten op de markt heeft aangetroffen. Deze nepproducten waren afgeleid van de producten die ze zelf produceerden.

Namaakproducten

De nepproducten zijn in verschillende varianten op de markt aangetroffen. Een aantal nepproducten zijn compleet nagebouwd door andere bedrijven. Weer andere producten en apparaten werden gedeeltelijk nagebouwd. Sommige namaakproducten werden zou goed nagebouwd dat zelf het logo van de de Duitse bedrijven er op werd geplaatst. Hierdoor was de misleiding compleet.

De apparaten die compleet werden nagebouwd inclusief het bedrijfslogo en de naam van het Duitse bedrijf scheppen bij consumenten de valse indruk dat het om een origineel exemplaar gaat. Daardoor denken consumenten dat het product net zo goed en veilig is als het origineel. Dat is gevaarlijk misleidend en kan levensgevaarlijke gevolgen hebben.

Schade voor merken en bedrijven

Door het namaken van producten worden de originele Duitse producenten benadeeld.  Deze bedrijven hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling en de productie van hun machines,  werktuigen en apparaten. Veel bedrijven vragen een octrooi of een patent aan op hun producten. De bedrijven die deze producten namaken schaden het octrooi en patent van de oorspronkelijke octrooihouder. Daarnaast wordt door het plaatsen van een merknaam en logo op een namaakproduct ook nog de merknaam en het logo gestolen. Dat is een dubbel vergrijp. De inferieure namaakproducten kunnen leiden tot ongelukken en kunnen daardoor de reputatie van het bedrijf beschadigen. Dit is een ernstige gevokgen hebben voor de gebruikers maar ook voor het benadeelde bedrijf waarvan de producten zijn nagemaakt.

Producenten van nepproducten

Internetbedrijven die namaakproducten verkopen, maar niet produceren,  zijn niet hoofdschuldige in de handel van namaakproducten ze faciliteren echter wel in deze vorm van oplichting. Daardoor vormen deze internetbedrijven een belangrijke speler in het stoppen van de handel in de namaakproducten. Alibaba Duitsland heeft aangegeven dat ze er alles aan zal doen om het probleem te bestrijden. Het succes van deze aanpak is gebaseerd op vertrouwen zegt Alibaba. Daarom gaat het bedrijf de strijd tegen nepartikelen serieus voeren al is het wel een uitdaging. Niet alleen internetbedrijven zoals Alibaba vinden de strijd tegen de nepartikelen lastig, ook het Duitse Openbaar Ministerie heeft het er moeilijk mee. Als men al nepartikelen uit China heeft onderschept, is het in de praktijk vaak onmogelijk te achterhalen wie de artikelen op de markt heeft gebracht.