Het vertrouwen van Nederlandse consumenten was in mei 2021 minder negatief dan een maand geleden. Dat werd vrijdag 21 mei 2021 bekend gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS heeft een index waar in het vertrouwen van consumenten in de economie wordt weergegeven. Deze vertrouwensindex kwam in mei nog niet op een positief cijfer en belandde op -9 Dit is echter wel een gunstiger cijfer dan de -14 die het consumentenvertrouwen in april kreeg op de vertrouwensindex. Consumenten waren positiever over de economie maar ook over de bereidheid om te kopen.
Gemiddelde consumentenvertrouwen
De stand van min 9 is overigens in de buurt van het gemiddelde consumentenvertrouwen in de afgelopen twintig jaar. Dit gemiddelde consumentenvertrouwen ligt namelijk op min 8. In de afgelopen jaren zijn er verschillende pieken en dalen geweest in het consumentenvertrouwen. In januari 2000 kwam het consumentenvertrouwen uit op de hoogste stand ooit namelijk 36 punten. Er is de afgelopen tijd ook sprake geweest van twee economische crisissituaties in Nederland. Het dieptepunt in het consumentenvertrouwen werd bereikt in de woningmarktcrisis/ kredietcrisis in de maand maart van 2013. Toen kwam het consumentenvertrouwen uit op een min 41. Tijdens de coronacrisis is het consumentenvertrouwen in Nederland nog niet zo ver gedaald als toen. Voor de coronacrisis was het consumentenvertrouwen echter wel positief.
Positiever over de economie
Dat is nu nog niet het geval. Wel zijn de tekenen met betrekking tot de economie weer positiever en dat heeft een effect op het consumentenvertrouwen. Verder zijn er sectoren zoals de woningmarkt en de bouw die nauwelijks de impact hebben meegemaakt van de coronacrisis. Er is onder veel consumenten nog steeds een grote bereidheid om bijvoorbeeld woningen te kopen tegen stevige bedragen. Overbieden komt regelmatig voor. Dat maakt duidelijk dat consumenten vertrouwen hebben in hun koopkracht. Veel consumenten waren in mei 2021 positiever over hun financiële situatie voor de komende twaalf maanden en de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. Daarnaast vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen in mei minder ongunstig dan in april.