Consumenten bezorgd over eigen koopkracht in februari 2022

Nederlandse consumenten zijn in februari bezorgd over hun eigen financiële mogelijkheden voor de komende tijd. Voor de komende twaalf maanden hebben veel consumenten weinig hoopvolle verwachtingen over hun koopkracht. De zorgen komen onder andere voort uit de prijsstijgingen die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden. Met name de energierekening is voor veel mensen omhoog geschoten daarnaast zijn ook boodschappen in prijs gestegen. Dat heeft er voor gezorgd dat mensen minder geld over houden.

Verder zijn de lonen wel gestegen maar niet zo sterk als de prijzen zijn toegenomen. In de meeste gevallen merken mensen dus het verlies in koopkracht ook bij de aanschaf van goederen die dagelijks worden verbruikt en niet alleen bij luxe producten. Dat maakt het verlies in koopkracht heel opvallend. Sommige luxe producten of dure aankopen zoals woningen werden tot voor kort al minder aangekocht vanwege de oplopende prijzen. Op voedsel en energie is ook wel bezuinigd maar dat is voor veel mensen toch lastiger. Verder zijn bepaalde producten moeilijk verkrijgbaar zoals zonnebloemolie en ook graanproducten zullen mogelijk in prijs gaan stijgen. De consumenten maken zich zorgen over deze ontwikkelingen.