Dit jaar gaat de bijtelling voor een elektrische auto die zakelijk wordt gebruikt omhoog. Het gaat hierbij dus om een auto met uitsluitend elektrische aandrijving (dus geen hybride). De bijtelling voor deze voertuigen was 8 procent voor elektrische auto’s met een cataloguswaarde tot 45.000 euro. Over de waarde boven de 45.000 euro betaalde men in 2020 in 22 procent. In 2021 is dat anders geworden.
Bijtelling omhoog
De bijtelling voor auto’s tot 40.000 is nu 12 procent. Over het bedrag dat een auto volgens de cataloguswaarde meer kost betaalt men nog steeds het oude percentage van 22 procent. Men moet dus nu al vanaf de waarde boven de 40.000 euro meer betalen aan bijtelling. Daarnaast is in de lagere categorie namelijk onder de 40.000 euro de bijtelling zelfs met 4 procent omhoog gegaan namelijk van 8 procent naar 12 procent. Dat is de helft meer en dat is een aanzienlijk verschil.
Waterstofauto’s en auto’s met zonnecellen
Toch wil de overheid een uitzondering maken voor waterstofauto’s. Dat is een onlogische keuze want het maken van waterstof kost enorm veel elektrische energie. De overheid wil echter voor deze voertuigen de bijtelling op 12 procent houden ongeacht de aanschafwaarde. Dat is ook het geval voor duurzamere auto’s met zonnecellen. Verder wil de overheid voor de aanschaf van een auto een verschil maken. Hoe vervuilender de auto is hoe hoger de aanschafbelasting (BPM) voor auto gaat zijn. Verder blijven de regels voor een reiskostenvergoeding in januari 2021 hetzelfde ondanks het vele thuiswerken. Het is nog niet duidelijk hoe de regels er na januari uit zien.