De auto-industrie staat bekend om haar automatiseringsprocessen. De afgelopen eeuw zijn juist in deze industrie het lean management en het wetenschappelijk management ingevoerd. Ook de massaproductie van de Ford zorgde er voor dat er vanaf het begin van de autoproductie voortdurend werd nagedacht over het goedkoper, sneller en effectiever produceren van auto’s. Japan voerde tegen het einde van vorige eeuw complete lastrobots en andere productierobots in om er voor te zorgen dat de productiekosten nog lager werden. Inmiddels is men op de volgende stap beland namelijk de verdere automatisering in de auto-industrie. Deze ontwikkeling zal niet direct leiden tot banenverlies denkt Volkswagen-topman Herbert Diess.
De software voor voertuigen zal voor de auto-industrie steeds belangrijker worden. Daarnaast is er ook in toenemende mate software nodig voor de productiemachines waarmee auto’s worden geproduceerd. Het installeren en up to date houden van software is het werk van specialisten. Daarvoor moeten autoproducenten altijd de juiste personeelsleden aannemen. Herbert Diess is van mening dat Volkswagen iets meer tijd heeft om zich aan te passen aan modernisering ten opzichte van kleinere autoproducenten. Omdat Volkswagen wat meer de tijd heeft zullen de banen langere tijd behouden worden. er zijn wel plekken in het productieproces die vervangen zullen worden door robots en andere vormen van automatisering maar daarnaast zijn er ook plekken waar juist meer banen ontstaan.
Verder ontstaan er ook compleet nieuwe concepten met betrekking tot zelfrijdende auto’s en worden veel conventionele modellen vervangen door elektrische auto’s. Dat zorgt er voor dat de auto-industrie in beweging blijft. Er is personeel nodig om de nieuwe concepten te ontwikkelen en te produceren.