De leerkrachtenstaking die wordt gehouden op 30 en 31 januari zorgt voor grote problemen in de maatschappij. Nadat het basisonderwijs had besloten om geen genoegen te nemen met de toezeggingen van de minister werden nieuwe stakingen aangekondigd. Deze stakingen zouden in het belang zijn van leerlingen, hun ouders en natuurlijk het onderwijs. Dat deze gedachtegang een te idealistisch beeld schets is duidelijk. Ouders komen door de stakingen in de problemen en leerlingen missen twee extra schooldagen.
Deze teleurstellende ontwikkeling en onverantwoorde houding in het basisonderwijs zorgt er voor dat werkende ouders noodgedwongen naar oplossingen moeten zoeken. Waar ga je heen met je kinderen als ze niet naar school kunnen en als de ouders beide werken? De buitenschoolse opvang kan deze extra opvanguren vaak niet invullen. Ongeveer een derde van de organisaties voor kinderopvang heeft aangegeven dat het niet lukt om tijdens de lerarenstaking extra buitenschoolse opvang bieden aan ouders.
De vraag naar buitenschoolse opvang op 30 en 31 januari is aanzienlijk toegenomen. Echter moeten veel opvanglocaties de ouders teleurstellen. Dat betekent dat ouders noodgedwongen vrij moeten nemen of elders opvangmogelijkheden moeten zoeken voor hun kinderen. Het gevolg is dat kinderen het gevoel krijgen dat zij het grote probleem zijn. De kinderen worden op normale schooldagen als speelbal gebruikt in het spel van de leerkrachten om vooral meer salaris te krijgen. Dit is een buitengewoon onverantwoorde houding van de onderwijsorganisaties. Als je echt het kind en de ontwikkeling van het kind op de eerste plaats zet, ga je niet op een onverantwoorde wijze de zorg voor de scholing van de kinderen in het geding brengen.