Wat is torque tensioning en bolt tensioning bij het bevestigingen van flenzen?

Voor de petrochemie en gas worden door Nederland en vele andere Europese landen grote transportleidingen gelegd. Deze leidingen kunnen op verschillende manieren worden bevestigd. Naast het bevestigingen van leidingen doormiddel van lassen worden leidingen ook wel bevestigd doormiddel van flenzen. Flensverbindingen hebben als voordeel ten opzichte van lasverbinding dat flensverbindingen uitneembaar zijn.

Een flensverbinding moet goed worden afgedicht. Hiervoor wordt pakking materiaal aangebracht en worden de bouten op spanning gebracht. Spanning is in het Engels ‘tension’. De spanning in de bout kan op twee manieren tot stand komen. Door aan de bout te trekken en door de moer aan te draaien. Deze twee manieren worden hieronder uitgelegd.

Bolt tensioning
Bij bolt tensioning wordt spanning in de bout gebracht. Dit wordt gedaan door aan de bout te trekken. Dit gebeurd doormiddel van een hydraulisch systeem. Hierbij wordt de draadkant van de bout aangetrokken waardoor er ruimte ontstaat tussen de moer en de flens. Door deze ruimte kan de moer handmatig door de flensmonteur worden aangedraaid. Het bolt tensioningsysteem overwint de wrijvingskrachten waardoor de moer zonder veel krachtsverlies kan worden aangedraaid.

Torque tensioning
Bij torque tensioning wordt ook spanning in de bout gebracht maar in dit geval komt de spanning tot stand door een moer aan te draaien. Dit gebeurd met een hydraulische torquesleutel. Torque tensioning gaat gepaard met veel wrijving. Bij het aandraaien van de moeren moeten wrijvingskrachten worden overwonnen. Dit vergt veel energie. Bij torque tensioning gaat ongeveer negentig procent van de geleverde kracht verloren in het overwinnen van de wrijvingskrachten. Slechts tien procent wordt gebruikt om daadwerkelijk de moer aan te draaien.