Technisch Werken

Elektrische vrachtwagen van Tesla zal zelfrijdend worden

Tesla werkt momenteel aan een elektrische vrachtwagen en wil dat deze vrachtwagen voorzien wordt van hoogwaardige technologie die het zelfs mogelijk maakt om deze vrachtwagens autonoom in colonnes te kunnen laten rijden. Dit werd donderdag 10 augustus 2017 gemeld door persbureau Reuters. Het bericht werd bekend gemaakt op basis van e-mails tussen Tesla en een agentschap in de staat Nevada. Dit agentschap moet testen met zelfrijdende auto’s goedkeuren.

Afgelopen woensdag is volgens een woordvoerder van het Californische agentschap vergaderd met Tesla over de inzet elektrische vrachtwagens. Het bedrijf Tesla heeft echter zelf geen reactie gegeven op dit bericht. Wel heeft Tesla in april bekend gemaakt dat het bedrijf actief bezig is met de ontwikkeling van een elektrische vrachtwagen. Bij de bekendmaking van dat bericht werd echter niet benoemd dat de elektrische vrachtwagen zelfsturend zal worden. Nu blijkt echter uit de emails die persbureau Reuters onder ogen heeft gezien van Tesla graag wil dat de elektrische vrachtwagens in staat moeten kunnen zijn om zonder persoon in het voertuig te rijden in colonnes.  

Platooning
Er zijn verschillende startups wereldwijd die acties zijn in de ontwikkeling van software en apparatuur die platooning mogelijk moet maken voor vrachtwagens. Het zogenaamde platoonen is het in colonne rijden van vrachtwagens. Hierbij kunnen vrachtwagens als het ware met elkaar communiceren en op elkaars systemen inhaken. In Nederland werd al in 2015 getest met platooning. Toen werd het systeem toegepast in vrachtwagens die niet geheel zelfrijdend zijn.

Tesla vrachtwagens actieradius
Het bouwen van elektrische vrachtwagens brengt verschillende technische problemen met zich mee. Een belangrijk technisch probleem is het gewicht van de vrachtwagens. Het ledige gewicht van vrachtwagens is hoger dan personenauto’s en het geladen gewicht van vrachtwagens is al helemaal hoger dan het gewicht van een gemiddelde personenauto. Dat zorgt er voor dat de accu van een vrachtwagen sneller leeg wordt. Er is immers meer (elektrische) energie voor nodig om de vrachtwagen in beweging te brengen. Voor zware vrachtwagens is het lastig om ze een behoorlijke afstand te laten rijden op één acculading. Ondanks deze problemen verwacht Tesla-directeur Elon Musk dat de elektrische vrachtwagen in september 2017 zal worden onthuld.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!