Het Brabantse industrieconcern VDL heeft het afgelopen half jaar een stabiele groei doorgemaakt. VDL is een producent van verschillende voertuigen waaronder auto’s en bussen. Ook produceert het bedrijf vrachtwagens. In 2016 had het bedrijf al een recordjaar gehad maar het lijkt er op dat het plafond nog niet is bereikt voor het industrieconcern.
Aanzienlijke groei
In de eerste zes maanden van 2017 steeg de omzet van VDL met ruim de helft. Daardoor kwam de omzet uit op 2,4 miljard euro. Autofabriek VDL NedCar in Born draagt in belangrijke mate bij aan die groei. Deze locatie is onder andere verantwoordelijk voor de productie van de Mini Countryman. Het resultaat van het bedrijf liet na belasting een stijging zien van meer dan twintig procent en kwam daardoor uit op een kleine 75 miljoen euro.
Het onderdeel dat zich richt op de productie van bussen leed echter een klein verlies. Dit is te wijten aan de hoge investeringen die VDL moest doen in verband met het ontwikkelen van nieuwe bussen. Daarbij ligt de focus op de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen. Voor deze ontwikkelingen is geld nodig en dat zie je terug in het resultaat.
Positief
President-directeur Willem van der Leegte van VDL geeft in een reactie aan: ”VDL Groep maakt een geweldige groei door”. Daarbij benoemde hij ook dat de verwachtingen voor de tweede helft van 2017 positief zijn. Er wordt onder andere een verdere groei verwacht door de productie van de BMW X1. Deze productie zal plaatsvinden bij VDL NedCar vanaf augustus 2017. Volgens een schatting komt de totale omzet van VDL uit op ongeveer 5 miljard euro. Verder verwacht het bedrijf een iets hogere nettowinst dan vorig jaar.
Personeelstekort en vacatures
Bij VDL zijn veel vacatures open komen te staan door de toename in de productie. Het is geen wonder dat het bedrijf haar personeelsbestand aanzienlijk heeft weten uit te bereiden. Ten opzichte van een jaar gelden zijn er ongeveer 4000 arbeidsplaatsen bij gekomen. Daardoor heeft het bedrijf in totaal bijna 16.000 werknemers. Ook VDL komt er achter dat er op de arbeidsmarkt weinig gekwalificeerd technische personeel rondloopt. Bepaalde productieprocessen worden geautomatiseerd omdat er te weinig technische personeelsleden voor zijn te vinden.