Supermarkten nemen honderden extra werknemers aan voor bezorgdiensten tijdens coronacrisis in 2020

Veel supermarkten in Nederland hebben de afgelopen tijd extra personeel aangenomen om levensmiddelen bij klanten te laten bezorgen. Door de coronacrisis is er meer behoefte aan bezorgdiensten bij verschillende soorten winkels. Ook bij supermarkten is er sprake van een toenemende behoefte aan het bezorgen van voedsel en andere levensmiddelen. Door de coronacrisis is het bezorgen van levensmiddelen een belangrijke dienstverlening geworden. Mensen hoeven hun woning niet meer uit en krijgen hun levensmiddelen keurig bij hun woning afgeleverd. Daardoor hoeven mensen zelf niet de deur uit wat het verkeer op straat maar ook de drukte in de supermarkt verminderd.

Online boodschappen bestellen

De afgelopen tijd is het aantal online bestellingen in Nederland aanzienlijk toegenomen. Dat geven ook de supermarktketens in Nederland aan. Er zijn veel meer mensen nodig om al deze boodschappen en bestellingen te bezorgen. Daarom worden vacatures open gezet voor bezorgers. Ondanks deze vacatures komen supermarkten er achter dat het leveren van alle bestelde boodschappen een uitzonderlijk goede planning vereist. Veel supermarkten kunnen daarom niet binnen 24 uur de boodschappen afleveren. Er zijn zelfs supermarkten die een wachttijd hebben van een week of zelfs twee weken in bepaalde regio’s.

Online omzet stijgt

Het is opvallend dat steeds meer mensen in de coronacrisis meer inkopen doen via internet. Dat gebeurd niet alleen bij supermarkten maar ook bij webwinkels. Deze organisaties zien hun inkomsten aanzienlijk stijgen. Verder bestellen mensen ook per keer meer. Het online hamsteren gaat nog wel door tijdens de coronacrisis. Coop en Albert Heijn hebben de vraag naar hun online diensten zien vervijfvoudigen. Ook Jumbo heeft gemerkt dat de online-omzet met de helft is toegenomen.